Sök

Youtube fyller tio år – därför har bolaget mer makt än någonsin

Youtube

Skilltwins har över en miljon följare på Youtube och fick pris under galan som leddes av Clara Henry.

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Youtube firade sitt jubileum med pompa och ståt (nåja) på Nordiska museet i natt. Breakit firade in tioåringen och tog reda på vad som väntar framöver.

Hur många gånger kan en sajt fira sitt tioårsjubileum egentligen? Det givna svaret är: en gång till. Lite Youtubes ledord det där. Om du gillar, se om. Om du vill ha mer, prenumerera.

Den senaste tiden har det handlat mycket om Youtube. Breakit har tidigare berättat om hur tjänsten profiler tjänar alltmer på att vara med i olika nätverk som Splay och United Screens när sajtens tittarsiffror skjuter i höjden. Bättre lär det bli när allt fler sajter och nätverk vill konkurrera om deras innehåll och allt fler annonspengar sipprar in på nätet. Det gör att även nätverken växer allt snabbare och nya nätverk dyker upp.

På torsdagen under Youtubes senaste födelsedagsfest var det så glamoröst som det kan bli på en tillställning utan snubblande katter och skrattande bäbisar.

På trappan utanför Nordiska Museet fanns en två meter hög logga i glitter komplett med fotograf för den som inte ville ta en selfie. Innanför ledde Nordens största kvinnliga Youtube-kreatör, Clara Henry, den två timmar långa hyllningen till sajten själv och till de som skapar och tar del av den.

Googles Sverigechef, Anders Berglund, inledde med att säga att Youtube har något för alla. Youtubes Europachef Stephen Nutall fortsatte med att säga att Youtube nu är så etablerat att det är svårt för unga att föreställa sig en värld utan tjänsten.

“Och det kommer bara att bli mer. I dag har 2,8 miljarder människor tillgång till internet. 2020 räknar vi med att det är 5 miljarder. Utvecklingen kommer bara att gå snabbare”, sa han.

Varje år ökar antalet Youtubeanvändare med 40 procent. Varje dag tittar folk på miljoner timmar av innehåll.

“Youtube har aldrig haft mer makt”, sa Stephen Nutall innan Youtube-akten Rackartygarna tog över och började volta på scenen.

Tjänsten har aldrig dragit in mer pengar än nu. Annonsintäkterna strömmar till när Youtube ger annonsörer möjligheter de inte haft tidigare - och en chans att nå en ung målgrupp.

Hans Andersson från reklambyrån Forsman och Bodenfors, som bland annat gjort “epic split”-filmen och Zlatans nationalsång för Volvo, berättade om hur reklam tidigare alltid har varit något som folk inte velat se, men tvingats titta på ändå.

“Varför skulle inte vi kunna skapa de där filmerna, bilderna och musiken som folk vill titta på och gilla?” sa han.

Den andra möjligheten, att använda sig av produktplacering genom Youtubes kreatörer är också attraktiv. Men Clara Henry hävdade att det inte handlar om att köpa en reklamplats.

“Folk tycker inte om reklam. De har ett förtroende för Youtubers och om de håller på med reklam tappar följarna förtroendet och det är inte bra för varken företag eller kreatör”, sa hon.

På vilket sätt som ett samarbete skiljer sig från gammal hederlig produktplacering gick hon inte in på.

Kvällen handlade också om demokratiseringen av nyhetsskapande och nyhetsspridning, personifierat av tidigare punkmagasinet Vice som plötsligt blev en nyhetsbyrå. En digital nyhetsbyrå för alla de unga som gammalmedia inte tror ser på nyheter.

Självklart pratades det också instruktionsvideor och mat och låt oss för all del inte glömma musiken. Youtube är nu världens största musiktjänst.

“Det brukade vara så att om du var något syntes på Mtv. Nu måste du synas innan för att få ett kontrakt. Youtube är på riktigt”, sa sångaren och managern Andreas Carlsson.

Och kanske sajtens magi när det gäller både de senaste tio åren och de kommande ligger i just att låta vem som helst nå hur långt som helst. Bäst sammanfattades det av Clara Henry.

“Tonåringar kan sitta hemma på rummet och filma sig själva med en dålig kamera. Några år senare kan de ha massor av makt och vara en av Sveriges mest eftertraktade medieprofiler”, sa hon.

Läs mer