Sök

370 000 svenskar tittar på e-sport och gaming varje dag

Svenska e-sportlaget Ninjas in pyjamas. Foto: Björn Lindgren / TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

E-sport och gaming lockar allt fler tittare online. Det visar siffror från analysföretaget Mediavision.

Under fjärde kvartalet 2016 lockade kategorin e-sport och gaming i snitt 370 000 svenska online-tittare dagligen, en ökning på 35 procent jämfört med samma period i fjol. Traditionell sport lockade 280 000 webb-tv-tittare en genomsnittlig dag. Det visar siffror från analysföretaget Mediavision.

Drygt 15 procent av 15-24-åringarna tittar på e-sport eller gaming en genomsnittlig dag. Hittills har just unga drivit på tillväxten, men nu ökar konsumtionen också i högre åldrar, enligt Mediavision.

Framför allt är det Youtube som lockar tittarna, visar analysföretagets siffror. På andra plats räckviddsmässigt hamnade Amazon-ägda Twitch.

Sett till räckvidd är det få aktörer som kan mäta sig med Youtube och Twitch, men mycket talar för ökad konkurrens framöver, konstaterar analysföretaget.

“En mycket snabb tillväxt i konsumentledet leder till en intressant utveckling även bland aktörerna på den här marknaden. Både Twitter och Facebook har satsat stort och visat att e-sport är framtidsmarknader också för dem. Men även nordiska aktörer är aktiva, till exempel MTG och danska Egmont”, säger Torbjörn Axelsson, analytiker på Mediavision, i ett pressmeddelande.

Läs mer