Danads levererar ett bokningssystem riktat till publicister och medieföretag, som låter deras annonsörer sköta annonsköpen själva. Nu lanserar Danads en plattform riktad till e-handlare, med tillgång till medier som Facebook, Spotify och svenska kvällstidningar.
Målet är att göra onlinemarknadsföringen “smartare och mer kostnadseffektiv” för e-handlaren.
“Vi har fört en dialog med Klarna under det senaste året för att skapa oss en förståelse av hur vi kan underlätta vardagen för deras e-handelskunder. Nu är vi i färd med att lansera en annonsplattform som bygger på både vår egen och andras self-service teknologi”, säger Peo Persson, medgrundare och produktchef på Danads.
Samarbetet med Klarna innebär i ett första steg att annonsplattformen görs tillgänglig för Wikinggruppens runt 1.500 e-handlare, men målet är att göra plattformen tillgänglig för fler handlare både i Sverige och internationellt.
I december stod det klart att Danads slutit avtal med två amerikanska storbolag, som tillsammans uppgavs ha en miljon unika användare i månaden. I samma veva gjorde Danads en nyemission på fem miljoner kronor. Sedan tidigare fanns då ett avtal på plats med norska mediekoncernen Amedia.
Danads har tidigare även tagit in kapital från Almi Invest och riskkapitalbolaget Wellstreet.
2016 omsatte Danads runt 1,6 miljoner kronor. För 2017 är målet 16 miljoner, berättade produktchefen Peo Persson i december.