Sök

Trött på att betala för sport? Snart kanske du kan se den gratis på Facebook

Meta

Erik Wisterberg är reporter på Breakit, och har bevakat mediebranschen i nära 10 år.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Breakits Erik Wisterberg listar 3 tecken som talar för att Facebook planerar en storsatsning på gratis sport.

”Nej, nej nej. Facebook kommer aldrig att börja köpa sporträttigheter. Det är alldeles för dyrt”.

Så har det låtit i flera års tid när jag har frågat Sveriges tv-bossar om vad som händer när världens största sociala nätverk ger sig in i striden om sporten. 

Nu är den dagen här

Det har tidigare spekulerats i att Facebook budat på den amerikanska baseballigan. 

Nu står det klart att Facebook i det tysta köpt sändningsrättigheter till USA:s högsta fotbollsliga, Major league soccer, MSL.

Matcherna ska live-streamas – och berikas med interaktiva samt sociala element.

Vad betyder det för mig och dig tänker du kanske nu?

Ingenting. Och allt. 

MSL-affären kan ses som en testballong. Om den flyger högt kommer Facebook sannolikt att köpa rättigheter på andra marknader.

Med sina enorma vinster, 112 miljarder kronor i rörelseresultat bara under 2016, har bolaget de finansiella musklerna att utmana även i kapitalkrävande segment. 

I dagsläget är du som vill se de stora ligorna hänvisad till dyra betalkanaler. Det kan förändras.

Här är tre punkter som talar för att Mark Zuckerbergs imperium kommer att storsatsa på att krossa betalkanalernas järngrepp om sporten (och en som talar emot): 

1. Videoannonserna behöver innehåll

I flera år har Facebook gjort allt för att få in rörlig bild i sina användares flöden. Anledningen? Rörligt engagerar, håller kvar publiken.

Nyligen började Facebook sätta in annonser i videoklipp som är minst 90 sekunder långa. Annonsen dyker upp först efter 20 sekunder.

Detta öppnar ett helt nytt intäktsben för Facebook. 

Nu behöver detta intäktsben innehåll av den sorten som trollbinder tittare längre än knäppa klipp, receptvideos och korta nyhetsvideos.

Livesänd premiumsport passar som handen i handsken. 

2. En massiv publik kan stjälas 

I Sverige blev det skrikiga rubriker om prischock då MTG skruvade upp prisnivån rejält på Viaplays stora sportpaket. Den som vill se La Liga, Premier League eller Champions League får betala minst 399 kronor per månad. 

I fri-tv drar stora sporthändelser den allra största publiken. Publik som kan säljas dyrt i form av reklamkontakter. 

Om Facebook kan ta premiumsporten och ge den till dig gratis kan bolaget skapa ett jättefönster för sitt nya reklamformat. 

3. Konkurrenterna kan sänkas

Det har varit nästan skrattretande hur tydligt Facebook på lokal nivå gjort allt för att undergräva tv-kanalernas trovärdighet (de slutade när det pinsamt nog avslöjades att Facebooks egna videosiffror var ett skämt).

Sverige-chefen Sam Rihanis budskap har varit att traditionella tv:ns glansdagar som reklamkanal är över. 

Bara i Sverige lägger annonsörer varje år knappt 6 miljarder kronor på tv-reklam. De pengarna vill Facebook ta så mycket som möjligt av.

Om bolaget lyckas köpa upp tv-kanalernas vassaste tillgång – sport – kan broadcastkonkurrenterna sargas rejält. 

Haken: Priskrig att vänta 

Redan idag är sport hiskeligt dyrt att köpa in. Discovery betalade för något år sedan över 12 miljarder kronor för att köpa de europeiska rättigheterna till fyra OS. 

Under mobilmässan i Barcelona avslöjades att bolaget ska låta mobiloperatörer köpa in sig i rättigheterna, för att kunna ge sina kunder OS-sändningar via nätet.

Megarättigheter är ofta svåra att räkna hem utan kreativa upplägg som det ovan.

Om Facebook ger sig in i leken kommer priset på sporträttigheter att stiga ytterligare. 

Det talar emot en storskalig sportoffensiv från Facebook. Men å andra sidan, Mark Zuckerberg har råd med det. 

Frågan är om världens tv-hus pallar ett chicken race?

Läs mer