Sök

Returstartupen Returnado växer i Norge – inleder samarbete med 24Nettbutikk

Returnado

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Haider Abdo vill minska antalet hävda köp på nätet.
Nu inleder hans returstartup Returnado ett samarbete med den norska e-handelsplattformen 24Nettbutikk – som i sin tur används av 1.300 kunder.

Returnado har byggt en automatiserad returhanteringsplattform som e-handlare kan koppla till sina butiker. Idén är att förenkla returhanteringen för både handlare och kunder – och samtidigt se till att färre returärenden leder till hävda köp. Bland annat genom att erbjuda alternativa varor.

“Har du köpt en trasig skjorta kan vi anta att du fortfarande har behov av en skjorta och då vill vi möta det behovet”, säger Returnados grundare Haider Abdo.

Nu inleder hans returstartup alltså ett samarbete med norska 24Nettbutikk, vars e-handelsplattform i sin tur används av runt 1.300 kunder.

“Det här blir ett sätt för oss att arbeta med en ny marknad. Vi är supertaggade inför samarbetet”, säger Haider Abdo.

“Det här innebär att vi bygger en sömlös integration till deras tjänst som gör att alla deras kunder extremt lätt kan använda vår plattform.”

Vad samarbetet med det norska e-handelsbolaget innebär i siffror vill han inte avslöja.

“Men självklart tror vi att det finns en uppsida för båda”, säger Haider Abdo.

Sedan starten i april förra året har fokus till stor del legat på att utveckla tjänsten, berättar grundaren.

“Förra året gjorde vi definitivt ingen vinst, säger Haider Abdo och skrattar.

Han fortsätter:

“Målet då var att bygga en produkt som marknaden skulle kunna uppskatta och det har den bevisligen gjort”, säger Haider Abdo och syftar bland annat på det nyingångna samarbetet med 24Nettbutikk.

I höstas tog Returnado in 1,5 miljoner kronor i kapital. Bland de som hittills backat bolaget finns tidigare Klarna-toppen Mikael Wintzells investmentbolag Wellstreet.

Läs mer