Sök

Här är den nya appen som ska socialisera vårt musiklyssnande

SoundcloudOnesong

Foto: Onesong

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Nils von Heijne och hans team vill göra musik ännu mer socialt. Det är anledningen till att appen OneSong nu lanseras.

I korthet skulle OneSong kunna beskrivas som ett Instagram för musik. Användarna delar låtar till sina följare och skapar sociala playlists via flödet och sin profil. De kan även använda hashtags för att illustrera sina känslor och kommentera andras låtar.

“Om det är en regnig dag kanske man postar en låt som beskriver att man mår dåligt med hashtag #regn. Spotify och Soundcloud är bra på att streama musik men hittills finns ingen social plattform för musik på det här sättet”, säger Nils von Heijne, medgrundare och vd för OneSong.

En betaversion av appen har testats under några veckor av ett tusentals personer och i dag blir den tillgänglig för iOS-enheter.

“Trots att alla har olika musiksmak så är det väldigt bra musik som postas. Jag tror att man tänker efter en del, det blir ju som en del av din image online”, säger Nils von Heijne.

Det kostar ingenting att ladda ned OneSong och projektet är självfinansierat.

“Vi är ett team i Sverige som har byggt appen tillsammans. Det förs en del samtal med investerare men vi vill lansera det med egna medel först och se hur långt vi når”,

Nils von Heijne beskriver sig själv som en “digital nörd”. Han är bland annat delägare och kreativ chef på den digitala kommunikationsbyrån Pronto och föreläser även på Berghs School of Communication.

Behövs det ännu en app för social nätverkan och musik?

“Den frågan kan man ju alltid ställa sig. Vi som utvecklat den vill i alla fall ha den själva och de initiala reaktionerna är väldigt positiva. Vi är väldigt peppade och positiva”, säger Nils von Heijne.

Läs mer