Sök

HTC-toppens Pearly Chens bekännelse: ”93 procent av våra kunder är män”

HTC Vive

Pearly Chen på HTC vill få in fler kvinnor i ekosystemet kring VR. Foto: Erik Wisterberg.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Nio av tio kunder är män. Det vill Pearly Chen, personalchef på bolaget bakom HTC Vive, ändra på.

Om ni vill veta hur man gör en presentation med energi – lär av Pearly Chen. På konferensen Women in techs stora scen levererade hon som en klassisk teknikevangelist. 

”VR kommer att förändra hela världen”, sade hon med en entusiasm som inte riktigt går att beskriva i tvådimensionell text. 

Du kan spana in presentationen på Women in techs Youtube-kanal

Pearly Chen är personalchef på HTC, och beskrivs som bolagets grundare och styrelseordförande Cher Wangs högra hand. Ämnet för dagen var alltså virtuell verklighet, tekniken som spås bli nästa stora teknikskifte i medie- och underhållningsindustrin. 

HTC är aktiva inom fältet med HTC Vive, ett premiumheadset som ska ge ”äkta virtual reality”. 

De stora försäljningsframgångarna har dock hittills uteblivit. 

En faktor kan vara att hälften av världens befolkning, kvinnorna, inte har varit i fokus eller känt att tekniken tilltalar dem. 

”93 procent av våra kunder är män”, avslöjade Pearly Chen från scenen. 

För att ändra på det menade hon att det är av stor vikt att kvinnor är med och bygger de upplevelser som ska fylla tekniken, headsets med inbyggda skärmar och högtalare, med innehåll. 

”VR är en teknik som kommer att förändra hur vi upplever världen. Det finns ingen anledning till att kvinnor inte ska ha en plats vid bordet när vi skapar detta”, sade Pearly Chen.

Vill du veta mer om VR? Missa inte denna sammanställning från vår expert på området

Rättelse: I en tidigare version tillskrevs ett citat felaktigt Faviana Vangelius, medgrundare av VR-spelstudion Svrvive.

6 områden som kan förändras av virtuell verklighet

Pearly Chen nämnde ett antal områden där HTC bedömar att VR kommer att bli en stor plattform, förutom spel och medieinnehåll. 

Upplevelser: Med VR kan du uppleva platser som du aldrig skulle kunna ta dig till i den fysiska världen. 

Skapande: Tekniken ger kreatörer möjligheten att skapa i 3D i virtuella rum. 

• Shopping: En e-handelsupplevelse i VR kan göra nätshopping mer likt att faktiskt känna på saker i en riktig butik.

Produktutveckling: Designprocesser i VR kan, exempelvis för biltillverkare, förkorta tiden det tar att få fram prototyper samt minska kostnader för misstag. 

• Utbildning:  Man lär sig mer av att uppleva saker i VR än jämfört med att läsa, se eller höra. 

• Välgörenhet: Intensiva upplevelser i VR kan användas för att skapa opinion eller samla in pengar. 

Källa: HTC-toppen Pearly Chens anförande på Women in tech 2017. 

Läs mer