Gärna kvinnodagar – men förändring krävs även resten av året

Breakit - Gärna kvinnodagar – men förändring krävs även resten av året
Camilla Björkman, affärsutvecklingschef på Breakit. Foto: Jonas de Lange.
Camilla Björkman
Camilla Björkman
Affärsutvecklingschef

Breakits Camilla Björkman vill se förändring i startupvärlden hela året – och det behöver inte ens vara svårt.

Camilla Björkman
Camilla Björkman
Affärsutvecklingschef

I onsdags var det internationella kvinnodagen – för mig och många andra en viktig dag. Inte bara för att den belyser de orättvisor kvinnor världen över utsätts för, utan också en dag att känna stolthet över att vara kvinna.

Så varför var dagen inte bara en dag av glädje för mig?

Kanske för att det svart på vitt blir så tydligt att det fortfarande behövs en kvinnodag för att alla ska få vara med i gänget.

Särskilt uppenbart är det i startupvärlden. Att kvinnor utgör en försvinnande liten del av den här branschens toppskikt vet vi alla vid det här laget – det är nästan så att man blir trött på sig själv som pratar om det. Men det är inte bara ett problem för startupvärlden, utan för hela samhället. Med bolag som Spotify, Klarna och andra svenska techsuccéer byggs i detta nu framtidens näringsliv. Att kvinnor är en så liten del av detta ger svallvågor på sätt vi idag inte kan greppa.

Internationella kvinnodagen blir på många sätt en fristad från allt det här. En dag på hela året får kvinnorna stå i centrum – i media, på sociala medier, på det utmärkta techeventet Women in Tech.

Det är bra! Jag är själv med i olika nätverk och hyllar initiativ som stärker kvinnor.

Problemet är att resten av startup- och investerarvärlden fortsätter att rulla på precis som vanligt. Faktum är att det passar många bra att vi kvinnor även till vardags håller på med våra kvinnoevent och nätverk – då behövs ju ingen förändring i övrigt. En kvinnlig investerarträff? Bra! Då slipper vi ändra vår affärsmodell i grunden, den som gör att vi bara har män på våra vanliga investerarträffar. Sponsra Women in Tech? Gärna – då slipper vi ta tag i att nästan hela vår ledning och styrelse består av män (eller ens: besöka eventet).

För det är som i resten av livet: alla vill ha förändring – betydligt färre vill själva ändra sina vanor, privilegier eller invanda tankesätt.

Det kan låta som gnäll – vilket inte är mitt syfte. Tvärtom tror jag på kraften som finns i just startupvärlden. Här har människor revolutionerat bankvärlden, vården, maten vi äter – klart detta kan fixas om man bara vill!

För mig är lösningen enkel. Grundare till stora techbolag, företagsledare, investerare, näringslivspolitiker (regeringens startup-ansvariga!), media: gör alla dagar till internationella kvinnodagen.

Det behöver inte vara så stort och komplicerat. Startupvärlden är till exempel proffs på att använda data och teknik för att mäta allt från aktiviteter till resultat. Varför inte använda samma metodik för jämställdhet?

Det kan vara att riskkapitalbolag bestämmer sig för att träffa X stycken bolag som inte kvalar in i mallen för den klassiska “startup-profilen”. Eller att vd:s och styrelser sätter upp mål för hur sammansättningen i deras styrelser och ledningsgrupper ska se ut. Eller att vd:n i ett techföretag granskar vilka kriterier man satt upp vid en rekrytering med nya ögon. Eller att vi i media använder siffror för att mäta – och förändra – hur mångfalden i vår rapportering ser ut. Eller bara något så enkelt som att köra varannan damernas, eller herrarnas, på lunchen. Positiva aktiviteter varje dag som på sikt kan förändra en hel bransch.

I veckan firade jag och många andra ledare i techvärlden internationella kvinnodagen. Låt oss fortsätta på det spåret resten av årets 364 dagar.

PS: Missa inte Cristina Stenbecks oväntade drag på Women in Tech.

Uppdaterad: 12 mars 2017.

Läs fler artiklar
LÄS MER