Sök

Hockeystjärnan Mattias Weinhandl går in i antiångeststartupen Bluecall

Bluecall

Teamet bakom Bluecall. F.v: Tamara Bernad, Deborah Mühlrad, Lisa Löfgren och Caroline Rödén. Foto: Press

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Startupbolaget Bluecall får in 1,7 miljoner kronor för att göra det lättare att söka hjälp. En av investerarna är den före detta NHL-spelaren Mattias Weinhandl.

Bluecall är en app som ska sänka tröskeln för att söka hjälp för psykiska problem. Appen består av tre nivåer, förklarade grundarna när Breakit pratade med dem i höstas.

Först får man möjlighet att ringa stödsamtal till volontärer helt kostnadsfritt. Nivå två innebär att man får prata med mentorer som är utbildade inom stödsamtal. Den tredje nivån är ännu olanserad, men tanken är att användarna då ska kunna prata med legitimerade psykologer.

Bolaget tar själva en del av kostnaden för samtalen på nivå två.

Bluecall har tidigare fått in startkapital från Propel capital, som är inkubatorn Stings riskkapitalbolag.

Nu fyller man på kassan med ytterligare 1,7 miljoner kronor.

“Pengarna ska användas till att utveckla plattformen så att vi kan skala upp utifrån den ökade efterfrågan. Vi har redan utökat teamet och är nu 4 på heltid vilket känns kanon”, säger Caroline Rödén.

Hon är vd på Bluecall och har grundat bolaget tillsammans med Tamara Bernad och Lisa Löfgren.

Privatinvesterarna som gått in är Michael Hansen, Magnus Sandberg och Simon Josefsson. Med sig har man även fått affärsängeln och det tidigare hockeyproffset Mattias Weinhandl.

Han har tidigare investerat Linköpingsbolaget Linkura. Även det bolaget verkar för att minska ångest och stress men fokuserar på arbetsmiljö istället för individen.

"Psykisk ohälsa är fortfarande tabubelagt i samhället, och faktiskt ännu mer bland män och elitidrottare. Inom sporten, och bland högpresterande människor över lag, är uppfattningen att man ska vara osårbar och mentalt stark. Man biter ihop och är tyst om sina problem för att man tror att det är tecken på svaghet. Men vi är bara människor som alla andra", säger Mattias Weinhandl och fortsätter:

"Tjänster som Bluecall gör det lättare för alla att hitta någon att prata med, och med min investering i Bluecall vill jag bryta tabun och visa för idrottsvärlden att det är okej att prata om hur man mår, även de dåliga dagarna."

Läs mer