Här är tjänsten som gör det ännu enklare att ta betalt i mobilen

Breakit - Här är tjänsten som gör det ännu enklare att ta betalt i mobilen

Hälften av alla konsumenter känner sig inte bekväma med att lämna ut sina uppgifter när de handlar på nätet. Det förändrar nu den digitala plånboken Masterpass, som gör det både enklare och tryggare för dina kunder att handla i mobilen.

Det är nästan svårt att tro i dag, men det var inte många år sedan som e-handeln och dess betallösningar betraktades mycket skeptiskt av konsumenterna. Men de senaste fem–sex åren har ett skifte skett. Nu tas säkerheten i regel för given, medan hastighet och smidighet är desto viktigare för att fånga konsumenternas gunst.

Där kommer en-klicksbetalningarna in som välkomna frälsare.

För Payer, som erbjuder en vid palett av betallösningar för e-handeln, är det fortsatt kortbetalningar som är störst kategori när kunderna väljer betalsätt i kassan.

"Nästan 40 procent betalar med kort, 30 procent väljer faktura, 20 procent direktbanksbetalningar och 10 procent delbetalningar. Inom kort kommer även Swish E-handel att lanseras, vilket väntas bli ett populärt alternativ", säger Markus Jansson, produktchef på Payer.

Allt i en inloggning

En annan viktig nyhet i Payers portfölj är Masterpass, den digitala plånboken som utvecklats av MasterCard. De båda aktörerna har haft ett nära samarbete för att implementera tjänsten så att den är så smidig och lätthanterlig som möjligt.

"Vi vet att konsumenterna i allt högre utsträckning vill handla direkt i mobilen. Därför har vi försökt underlätta dessa köp genom att samla allt i en och samma digitala plånbok. I Masterpass lägger du in all din information en enda gång, även leveransadress och kontaktuppgifter", säger Mats Taraldsson, affärsutvecklingschef för MasterCard i Norden och Baltikum.

Måste man ha MasterCard för att använda Masterpass?

"Nej, du kan lägga in alla kort du har i plånboken och koppla på Google Wallet, Samsung Pay eller andra plånböcker. Det är bankerna – hittills fem i Sverige − som utfärdar Masterpass, och när du väl har registrerat informationen behöver du bara Mobilt BankID för att handla med ett klick", säger Mats Taraldsson.

Koll på uppgifterna

För Payer rimmar detta väl med den kundinsikt som man upparbetat genom åren.

"Generellt kan man säga att 50 procent av konsumenterna inte känner sig bekväma med att lämna ut sina uppgifter när de handlar på nätet. Genom att handla via Masterpass kan inte okända sajter få tillgång till dina kort- och personuppgifter", säger Markus Jansson.

Framförallt innebär tjänsten förstås en effektivisering av köpprocessen. Det spontana köpsuget blir i dag ofta otillfredsställt, och istället för att pilla med krångliga formulär i mobilen på bussen kan köpet genomföras omedelbart tillsammans med Mobilt BankID.

Såväl konsumenter som handlare blir vinnare på kuppen – även att implementera tjänsten i en e-butik går på ett par minuter. Räckvidden är omedelbart global, och för sajter som säljer till utlandet är det en välkommen lösning.

Fingeravtryck och ansiktsigenkänning

Men det kommer mer bortom horisonten. Masterpass integreras redan nu för köp i butiksmiljöer där man tar kontaktlösa betalningar via NFC – vilket öppnar upp för vidare koppling till olika wearables som klockor, armband och ringar. Under 2017 kommer även identifiering via biometrics att rullas ut, alltså fingeravtryck och ansiktsigenkänning.

Markus Jansson poängterar att Masterpass inte är begränsat till B2C-köp på något sätt.

"Jag tror att vi bara sett början på användningsområden för den här tjänsten. Även i in-app-köp och för rena B2B-tjänster kan det vara smidigt att använda. Jag tror till exempel att startups som säljer mjukvara kan ha stor glädje av smidigheten i att erbjuda Masterpass", säger han.

Det här är en sponsrad artikel från Payer, som levererar säkra, hållbara och relationsbyggande betalningar för all digital handel. Payer erbjuder betaltjänster såsom Masterpass, kortbetalning, direktbanksbetalning, faktura, fakturaköp, delbetalning och Swish. Alla betalsätt i en och samma lösning, både för B2C & B2B. Läs mer här – och kontakta Payer för att höra mer om hur du kan utveckla betalningarna i ditt företag.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs fler artiklar
LÄS MER