Sök

Storytel gasar utomlands – kan gå in på fyra nya marknader i år

Storytel

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Jonas Tellander: Kapitalet används primärt för att expandera till nya länder.

På tisdagsmorgonen levererade Storytel en kvartalsrapport som visade att omsättningen mer än dubblades från 104 miljoner kronor till 287 miljoner kronor under perioden. Rörelseresultatet före avskrivningar var 19,7 miljoner kronor vilket kan jämföras med 0,9 miljoner kronor. Bakgrunden till det kraftiga lyftet både för omsättning och resultat ligger främst i att Storytel under året förvärvat förlaget Norstedts.

Mer intressant är egentligen att titta på Storytels streaming-del – alltså ljudböcker. Här var tillväxten i det fjärde kvartalet drygt 60 procent jämfört med samma period 2015. Tillväxten mellan det tredje och fjärde kvartalet 2016 hamnade på nära 9 procent. Streaming-delen omsatte 147,4 miljoner kronor under det fjärde kvartalet och Storytels prognos för det första kvartalet 2017 är att ljudboks-omsättningen ska växa med 6 procent till 156 miljoner kronor.

“Vi är lönsamma i Sverige, Danmark och Norge. I Holland kommer vi gå runt under 2018”, säger Jonas Tellander, vd och grundare av Storytel.

Den framtida tillväxten ska främst drivas på av etableringar på nya marknader.

“Under våren kommer vi berätta om vilka länder vi ska gå in i. Planen är att lansera på två till fyra nya marknader”, säger Jonas Tellander.

Storytel gjorde en nyemission på 100 miljoner kronor i oktober och i kassan fanns vid årsskiftet 129 miljoner kronor. Pengarna ska främst användas i utlandsexpansionen.

“När vi går in i ett nytt land behöver vi bygga upp en ny ljudbokskatalog och det kostar pengar. Sedan investerar vi en hel del i marknadsföring”, säger Jonas Tellander som inte utesluter att bolaget kommer att göra fler nyemissioner för att finansiera tillväxten:

“Det beror hur hårt vi trycker på gaspedalen. Men jag vill inte kommentera hur vi tänker kring detta framåt”.

Läs mer