Klarna-duo kliver in i startup som vill skapa ett socialt lojalitetsprogram

Breakit - Klarna-duo kliver in i startup som vill skapa ett socialt lojalitetsprogram

Breakit

Sundsvallsbolaget Appliedgroup Nordic vill hjälpa e-handlare bygga starkare band till sina kunder – genom att hålla koll på vad kunderna gör på sociala medier. Nu kliver två tidigare Mr Green- och Klarna-profiler in som delägare.

Närmast kommer duon Niclas Enhörning och Marcus Nilsson från nätkasinot Mr Greens teknikbolag, där Enhöring var vd och Nilsson systemarkitekt. Dessförinnan arbetade de båda på Klarna, där Enhöring var utvecklingschef.

Nu kliver de alltså in som delägare i startupen Appliedgroup Nordic, där Niclas Enhörning blir teknisk chef och Marcus Nilsson chefsarkitekt.

“Teknikmässigt är de som ett tag team. Niclas är något mer business, medan Marcus har lite mer av teknisk tyngd. De är jäkligt bra och kompletterar varandra”, säger Thomas Jonasson, delägare och vice vd i Appliedgroup Nordic.

Bolagets första tjänst är en mjukvara som kopplas ihop med e-handelsplattformar. I ett nötskal handlar idén om att kombinera information om vad användare gör på e-handlarens sajt med vad de gör på sociala medier - information som kan ligga till grund för till exempelvis användaranpassade erbjudanden.

Vice vd:n Thomas Jonasson beskriver det som ett ”socialt lojalitetsprogram”.

"I traditionell kundlojalitet köper du något och får poäng. Här samlar vi och utgår från all interaktion kunden har med ett företag", säger Thomas Jonasson.

Hur mycket pengar de nytillkomna ägarna gått in med vill vd Thomas Jonasson inte säga i dagsläget, en klart är att de nu äger 10 procent av aktierna i startupen. Under andra kvartalet i år väntar en nyemission där siktet är inställt på att ta in ytterligare 5 miljoner kronor.

Gustaf Rosensköld

Läs fler artiklar
LÄS MER