Lifesum anställer 17 personer och åker till New York med Apple

Breakit - Lifesum anställer 17 personer och åker till New York med Apple
Pressbild: Lifesum
Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Snabbväxande Lifesum ska under året öka antalet anställda till 55 personer. Hälsobolagets klockapp har också exklusivt valts ut för att visas upp i Apples flaggskeppsbutiker i USA under nästa vecka.

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Henrik Torstensson är medgrundare och vd för Lifesum. Han berättar att effekterna av att vara en av 40 appar på Apple Watch redan vid USA-lanseringen inte har låtit vänta på sig.

“Apple Watch har inte kommit ut i alla länder än, men där den har släppts har det gått bättre än någonsin tidigare. Där har vår tillväxt stuckit ett par hundra procent”, säger Henrik Torstensson.

I dag har appen över nio miljoner användare.

Nästa vecka ska åtta personer från företaget åka över till USA. Där ska de vara med på både Apples och Googles utvecklarkonferenser.

“Och Apple har bett oss göra ett event med dem. Vi ska tillsammans med personliga tränare vi samarbetar med presentera hur vi ser på teknik och hälsa i deras flaggskeppsbutiker i New York, Los Angeles och San Francisco", säger Henrik Torstensson.

Från fem anställda 2012 har Lifesum nu växt till 38. Företaget planerar att anställa ytterligare 17 personer under året - allt från fler utvecklare till designers och pr-personal.

I dag går det att tanka ner appen från hela världen. Henrik Torstensson säger dock att det ändå finns marknader som Lifesum inte har koncentrerat sig särskilt mycket på.

“Vi är stora i framförallt Europa, särskilt Norden och Tyskland, och nu växer vi snabbt i USA. Kina är vi små i och behöver göra en betydande kultur- och språkresa”, säger Henrik Torstensson.

I fjol låg Lifesums omsättning på nästan 21 miljoner kronor. Bokslutet för 2014 är inte klart men Henrik Torstensson säger att de preliminära siffrorna är betydligt bättre än förra året.

“Det är bra tillväxt och så pass mycket uppåt att jag känner mig väl till mods med att växa i antal anställda och med att marknadsföra oss på nya marknader”, säger Henrik Torstensson.

Förra året tog bolaget in drygt 40 miljoner kronor i riskkapital från Bauer Media och SparkLabs Global. Enligt Henrik Torstensson är det för närvarande inte aktuellt att plocka in mer.

“Vi försöker bygga ett bra bolag och vi har betydande intäkter. Vi kommer säkert behöva mer men vi har ingen brådska med det. Vi har kvar det mesta av de pengar vi tog in förra året och känner vi kan växa och investera i produkten”, säger Henrik Torstensson.

Han tror att framgången beror på att Lifesums sätt att se på hälsa ligger rätt i tiden.

“Vi har bräddat vår kärnprodukt. Från början var vi en kalorimätare, nu är vi en kompanjon för hur du kan leva bättre. Alla vet att om vi äter bra och tränar så mår vi bättre. Det svåra är det psykologiska och att ändra sitt beteende. Varför gör jag ett val istället för ett annat?” säger Henrik Torstensson.

Han tror att ett helhetsgrepp på hälsa är vägen framåt.

“På 90-talet så var det muskler, solbränna och vita tänder som gällde oavsett om du kunde använda din kropp eller inte. Nu vill vi ha funktionell träning med ett mer hälsosamt, holistiskt synsätt. Det är så vi ser på världen. Bra mat, inte bantningspiller. Det verkar som om fler ser det så”, säger Henrik Torstensson.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel