Långsamma sajter är ett gissel för de flesta webbesökare. Resultatet blir att de inte orkar vänta och går vidare till en annan sajt – kanske en konkurrent. Men det finns enkla knep. Här visar prestanda-partnern Apica, experter på webbprestanda, vanliga misstag som slöar ner din sajt – och lösningar på vad du kan göra åt det.
1. Du har för stora bilder
Enkla formateringsmisstag kan göra att bildfilerna på din sajt växer till tio gånger den faktiska filstorleken, vilket kan slöa ner sajten rejält. Leta igenom ditt innehåll efter PNG, GIF och BMP-bilder – och byt till JPEG-bilder. PNG-bilder är okej när den extra bildkvaliteten är absolut nödvändig, tänk bara på att storleken kan vara upp till tio gånger större än JPEG-bilder av samma kvalitet. Använd däremot aldrig BMP- och TIFF-filer. Det finns flera optimeringsverktyg som är gratis.
Ett annat misstag är att bilderna inte är formaterade så att de passar den den maximala storleken de kan ha på sajten. Tänk så här: om en bild visas i en kolumn som har en maxbredd på 720 pixlar är det den storleken bilden ska beskäras till.
2. Dina script och format är inte komprimerade
Ett effektivt och enkelt sätt att få ner laddningstiderna är att optimera statiskt innehåll som JavaScript (JS) och Style Sheets (CSS) genom att kombinera och minska storleken på dessa. Det gör att de laddas ner snabbare och kan läsas av snabbare av webbläsaren då man levererar en CSS istället för, säg, fem stycken.
3. Du har inte koll på cachningen
Att inte cacha de populäraste och mest visade sidorna på hemsidan kan vara väldigt dyrt – och frustrerande för användare som kan behöva vänta i flera sekunder på att varje sida ska byggas från grunden och sedan levereras till slutanvändaren. Att slå på cachning och att cacha rätt kan i många fall innebära en enorm skillnad för användare av tjänsten, då det i extrema fall kan sänka hela användarupplevelsen.
4. Du bäddar in externa videoklipp
Det gör att dina sidor endast kan köras så fort som sajten där videoklippet ligger – eftersom det är där det lagras. Publicera helst videoklippet på din egen sajt om möjligt, så slipper du vara beroende av en annan sajts prestanda.
Undvik också automatisk uppspelning som leder till att filmen laddas ner så fort sidan laddas. Det kan påverka användarens upplevelse negativt beroende på internetanslutning.
5. Du använder (fortfarande) Flash
Programmet Flash är skrymmande och sällan värt de begränsade fördelarna. Det är heller inte kompatibelt med de flesta mobila enheter. De flesta av dina besökare kanske därför inte ens kan se innehållet. Minimera – eller helst eliminera.
6. Du använder fel webbhotell för din verksamhet
Stanna inte hos en överbelastad leverantör med tusentals andra webbplatser bara för att du varit hos dem länge. Det saktar ner din sajt. Din leverantör måste ha förståelse för din organisation och krav på prestanda, tillgänglighet och säkerhet. Se till att ditt webbhotell ständigt levererar i linje med sina löften. Annars – byt.
7. Du överbelastar din egen webbserver
Du kan ha för mycket innehåll på din webbserver – vilket gör att den inte klarar av leveransen till dina besökare. Lösningen kan vara att använda en CDN-tjänst (content delivery network). Det är ett system av servrar i nätverk över internet som levererar innehåll. Resultatet blir att din sajts förmåga att skala upp blir bättre – och sajten snabbare. Det ger också en bättre användarupplevelse för dina besökare.
8. Dina annonser tar upp för mycket plats
Skrymmande annonser kan dra ner hastigheten på din sajt avsevärt, särskilt om de innehåller video eller ljud. Kontrollera dina webbannonser om en tredje part är inblandad i processen.
9. Du har ett Facebook- eller Twitterflöde på sajten
Många gillar att göra sin sida mer levande och interaktiv genom att ha ett Facebook- och/eller Twitterflöde rullandes. Men detta saktar ner din sida extremt mycket, eftersom informationen hämtas från Facebook och Twitters servrar istället för dina egna. Sociala mediers API:er servar flera hundratusen sajter – inte konstigt om det går långsamt hos dig då. Plocka bort.
10. Du testar inte din sajt
Utvecklingsteam brukar vänta till slutet av produktionen med att testa sajtens prestanda, då allting redan är klart. Men vad händer då om testerna visar att sajtens prestanda eller infrastruktur är svag? Problem som upptäcks så sent i processen är svårare och dyrare att lösa. Se därför till att testa tidigt och ofta – då får du en välfungerande och snabb sajt.
Detta är en sponsrad artikel från Apica, som hjälper över 400 kunder globalt att snabbt höja hastighet, prestanda och kvalitet på sajter, webb- och mobilapplikationer. Läs mer om Apica här!
Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.