"Det är nästan så att jag längtar till den stora kraschen"

Breakit - "Det är nästan så att jag längtar till den stora kraschen"
Olle Aronsson, medgrundare på Breakit.
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

En kris för Sveriges techsektor vore extremt jobbig. Men en ordentlig nedgång skulle också rensa bort en rad osunda element – och ge mer uppmärksamhet åt uthålliga entreprenörer som vägrar surfa på hajpen.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

“Vi tror inte på startupmytologin att vi grundare ska vara allsmäktiga gudar. Det är bara bullshit”.

Så sa Soundtrack your brands medgrundare Andreas Liffgarden när vi träffades i veckan, och de orden fick fäste i mig.

För om det är en sak som skiljer startupindustrin från andra branscher, så är det förmågan att odla myten om sig själv. Det magiska skimret kring själva ordet “startup” är resultatet av en lång kollektiv PR-kampanj från delar av branschen, där budskapet i princip går ut på att unga techbolag på något sätt är moraliskt och affärsmässigt överlägsna andra företag.

Jag trodde också på det när jag först kom in i branschen.

Men efter att själv ha drivit ett bolag i ett par år, samtidigt som jag lärt känna många i branschen, kan jag konstatera följande:

All den där mytbildningen är bara luft. Den betyder i själva verket ingenting.

Om jag ska peka ut en sak i vår bransch som jag är trött på så är det allt fluff runtomkring. Hajpen, den så kallade startupkulturen, företag som låtsas vara mer innovativa än vad de i själva verket är. Och alla luddiga begrepp som mest tjänar till att förvirra snarare än att förklara.

Hajpen skymmer sikten, och gör att vi missar många betydelsefulla innovationer och affärsmässiga prestationer som egentligen borde få större utrymme. Det som verkligen spelar roll är ju inte hur hippt ditt företag framstår – utan om ni lyckas lösa riktiga problem åt era kunder.

Jag är förstås medveten om Breakits del i hajpen och vår skuld till det här. Jag lovar bättring. Jag är också smärtsamt medveten om att vi på Breakit säkert skulle drabbas hårt vid en finansiell krasch i den svenska techindustrin.

Men jag vill samtidigt sticka ut hakan och påstå att vi skulle drabbas betydligt mindre än många andra. Vi har ända sedan starten etablerat en kultur där försäljning är högt prioriterat och där vi håller hårt i riskkapitalet.

Jag menar faktiskt på allvar att en del, må så vara en liten del, av mig på sätt och vis ser fram emot den dag då marknaden vänder nedåt.

När det väl sker kommer jag förstås känna medlidande med de företagare vars bolag går under och med de anställda som blir av med jobbet.

Men livet går vidare – och efter dåliga tider kommer nya, bättre tider igen. En rejäl krasch skulle rensa bort en hel del dåliga affärsidéer, illa skötta bolag, överdrivet högt värderade “startups” och en del kortsiktiga lycksökare som nu ger sig in i startupsvängen.

Samtidigt skulle entreprenörer som driver sunda bolag förmodligen få lättare att rekrytera, och deras andel av medieutrymmet skulle öka. Om det är en sak jag kan lova Breakits läsare så är det att vi under 2017 ska bli ännu bättre på att hitta de företag som begår stordåd i det tysta.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel