Sök

Mat-apparna är för tidigt ute – men det finns en som har lyckats

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Foodora, Wolt och Uber Eats borde åka till Göteborg och studera vad krogen Pinchos håller på med, skriver Viggo Cavling i en krönika.

Handelsdocenten Kjell A. Nordström brukar hävda att Sverige är USA:s 51 delstat. Så fort något blir hippt i USA blir det ännu hippare i Sverige. Tre bra exempel är Beyoncé, gym och sushi. Det senaste exemplet som tar Sverige med storm är den amerikanska mattrenden poké bowl. Fräscht och nyttigt. Många av dessa trender kommer från Kalifornien och i Stockholm får vi ofta för oss att vi är del av den mestadels soliga delstaten. På sommaren kan detta kännas rimligt, men just nu är vi närmare Nordpolen än Los Angeles.

En gammal trend från USA är take away och just nu slåss ett gäng startups i Stockholm om att ta över denna marknad: Foodora, Uber Eats, Wolt och nu senast Hungrig. Fyra digitala elefanter i en myrstack av Stockholms storlek är alldeles för många. Speciellt eftersom myrorna i huvudstaden ännu inte förstått att de ska beställa mat med mobilen. Melker Andersson gjorde ett försök att lära folk i Stockholm att använda surfplattan när han startade krogen Mother, men varken krögaren eller hans gäster var redo för detta. Tekniken strulade och kunderna fick fel mat. Krögare och digitala verktyg är ingen självklar mix och jag tror att de fyra elefanterna är för tidigt ute.

Lösningen som erbjuds är i många fall för komplicerad. Jag tycker att elefanterna borde åka på studiebesök till Göteborg och studera vad krogen Pinchos håller på med sedan 2012. De kallar sig världens första app-restaurang och konceptet är minst sagt banalt. Gästerna laddar ner appen, checkar in på krogen, beställer och går sedan och hämtar sin mat och dryck i en lucka. När gästerna vill betala trycker de på appen och får då ut notan eller betalar direkt i telefonen. Det sistnämnda alternativet gör förstås att du får bonuspoäng och rabatt vid nästa besök. Enda sättet att få in mat är att ladda ner appen. Enligt grundaren så var detta beslut avgörande för att konceptet skulle lyfta.

80 procent av gästerna är tjejer och när de ändå har telefonen uppe brukar de Instagramma och Facebooka från Pinchos. Följaktligen behöver krogen inte lägga många kronor på marknadsföring, samtidigt som gästerna gör en stor del av jobbet själv. Maten, smårätter med spanskt tema, serveras på plankor och gör sig förstås utmärkt på bild. Även de färgglada drinkarna är kameravänliga. Jag tror mer på detta koncept än att underbetalda cykelbud ska trotsa polarvindar, snö och is för att köra ut pizza för under 50-lappen. Ur ett ekonomiskt perspektiv är detta ohållbart då vi bor i ett land där solen skiner högst sex månader om året. Kanske kan det funka när Pinchos och fem liknade krogkoncept finns i landet och har olika appar som behöver samordnas. Där är vi inte än. I maj öppnar Pinchos på Kungsholmen i Stockholm. Jag tror att det blir en succé som får de fyra app-elefanterna att tvivla på sin existens.   

PS: Pinchos är ett franchise-koncept som redan finns på 30 platser i Sverige. Enligt Alla bolag var omsättningen i moderbolaget 50 Mkr 2015 och vinstmarginalen imponerade 25 procent.

Läs mer