Breakit - Superentreprenörernas tips till den som vill bygga globala bolag

Superentreprenörernas tips till den som vill bygga globala bolag

Sara Lindmark
Sara Lindmark
24 maj 2015, kl 10:16

Hur bygger man ett globalt företag från Europa? Här är tre superentreprenörers bästa tips.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
24 maj 2015, kl 10:16

Den svenska spelutvecklaren King grundades 2003 och blev lönsamt redan 2005. Företaget  satsade globalt direkt från start och lanserades direkt i fem olika länder.

Riccardo Zacconi som är medgrundare och vd för King tror att det är betydligt större konkurrens i dag men också lättare att få riskkapital.

“Det som fungerar på en marknad fungerar vanligtvis på andra marknader. Du behöver alltså inte ha lokala versioner på samma sak i olika länder, förutom språket”, säger han till Atomico.

Hans viktigaste råd till den som vill bygga ett företag från Europa är att verkligen fokusera på produkten, innovation och differentiering.

“Om du är annorlunda från andra så gör det marknadsföringen mycket enklare. Fokusera också på att tjäna pengar för om du har pengar är det enklare att skala. Slutligen - fokusera på att hitta rätt människor - att ha rätt team är avgörande”.

Det här med personkemi och att bygga rätt team är det som samtliga entreprenörer alltid lyfter fram - så även Niklas Östberg. Han var med och grundade den svenska mattjänsten Onlinepizza och tog dock steget vidare till Tyskland där han 2011 startade Delivery Hero. Ett år senare köpte det företaget upp Onlinepizza.

“Det andra väsentliga är att verkligen förstå din affärsmodell och hur ditt företag växer”, säger han till Atomico.

Delivery Hero lanserades på 3-4 marknader samtidigt direkt från start. I dag finns företaget i 30 olika länder.

Daniel Ek har istället alltid tänkt lokalt före globalt när det gäller Spotify, vilket han tror har varit en stor nyckel till framgång.

“Jag tacklade det inte som ett globalt problem från dag ett utan började istället se på det som ett lokalt problem i Sverige: Jag hyper-fokuserade. Vid den här tidpunkten hade Sverige förlorat 90 procent av alla musik-intäkter så skivbolagen hade inget att förlora”, säger han till Atomico.

Spotify-grundaren råder också den som vill bygga ett globalt skalbart företag från Stockholm att våga fråga.

“I Europa är vi inte tillräckligt bra på att fråga människor om råd och hjälp. Jag rekommenderar att gå och prata med så många olika människor du kan, de som du tycker är inspirerande ledare. Få så mycket input som möjligt”.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel