Sök

Han bytte helt affärsidé - och skapade ett miljardföretag

TwitterNextdoor

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Nirav Tolia var tvungen att välja mellan att lägga ned sitt bolag eller att snabbt komma på en helt ny affärsmodell. Han valde det senare.

Det är sällan den första idén som leder hela vägen fram till ett lönsamt företag. Fråga bara grundarna bakom Twitter som först skapades som en podcast-service eller Instagram som till en början lanserades som en bloggplattform under namnet Burbn.

Senaste exemplet på att göra en så kallad pivot av affärsmodellen är det sociala nätverket för grannar, Nextdoor.

Nirav Tolia grundade det som idag är Nextdoor men som då hette Fanbase 2008. Men Fanbase, som var ett slags Wikipedia för sport, lyfte aldrig och han fick då ett ultimatum från investerarna - ge tillbaka pengarna som är kvar eller kom fram med en ny, hållbar affärsmodell.

Nirav och hans team antog utmaningen och ägnade sex månader åt att testa och utvärdera olika affärsidéer. 

En av tjänsterna som testades kallades Neighborly och gick ut på att koppla ihop grannar i ett villaområde i Menlo Park, Kalifornien. Intresset för tjänsten visade sig vara stort och Nirav Tolia bestämde sig för att satsa allt på detta kort.

Det visade sig vara helt rätt beslut. Nu, fem år senare, värderas hans företag till motsvarande 9,1 miljarder kronor, enligt Wall Street Journal. Värderingen sker i samband med att Nextdoor får in nästan 1 miljard kronor i kapital från de nya investerarna Redpoint och Insight Ventures.

Nextdoor har blivit extremt populärt i USA och idag är hela 35 procent av alla stadsdelar och grannskap täckta av tjänsten. Engagemanget bland användarna är dessutom mycket stort, minst en gång i veckan loggar 63 procent av användarna in på tjänsten.

Fortfarande återstår dock det viktigaste för Nirav Tolia och hans idag dryga 100 anställda - att börja tjäna pengar.

”Finansieringen vi får nu ger oss möjlighet att börja experimentera med olika sätt att ta betalt”, säger Nirav Tolia till Wall Street Journal.

Läs mer