Sök

Mat på nätet växer snabbt – men matkassarna bromsar in

digital mathandel

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Siffrorna från Svensk Handel visar ny trend.

Svenskarna fortsätter att gå över till att handla mat över nätet.

Under det fjärde kvartalet ökade försäljningen med 23 procent. Det visar D Food Index från Svensk Digital Handel.

Matkassarna bromsade emellertid in och ökade bara 4 procent, vilket är den lägsta siffran som uppmätts sedan Svensk Handel påbörjade sina mätningar. 

Lösplockköpen är det som ökar mest just nu. I det fjärde kvartalet var tillväxten 39 procent och för helåret 44 procent. Matkassarna ökade med 15 procent på helåret.

"Tillväxten under det fjärde kvartalet var splittrad. Middagslösningarna uppvisade en av de lägsta tillväxttakterna vi har uppmätt i D-food Index, samtidigt som lösplocket gick fortsatt starkt. Det är fortfarande för tidigt att dra några definitiva slutsatser av detta. Det kommer att bli mycket intressant att följa hur marknaden formas under 2017", säger Jonas Ogvall på Svensk Handel.

Försäljningstillväxt Q4 2016 (Helåret 2016)

Middagslösningar 4% (15%)
Lösplock 39% (44%)
Totalt 23% (30%)

Läs mer