Sök

Svenska D-Ax gör tung investering i smarta vågar

D-axWinnows

Kollage Paula Kizette Cimenti/Flickr och Michael Stern/Flickr

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Axel Johnson-koncernens riskkapitalbolag med fokus på tech, D-Ax, satsar miljoner på brittska bolaget som ska minska matslöseriet i restaurangbranschen genom vågar och smart programvara.

D-Ax har tidigare investerat i magasinsappen Ztory och auktionssajten Auctionnet och är ett samarbete mellan handelskoncernen Axel Johnson AB och Recapex. Bakom Recapex står entreprenörerna Christopher Persson, Johan Siwers och Niklas Eklund som dragit igång Bookatable och Match.com. Syftet är att investera i digitala projekt och innovativa bolag i framförallt Norden men även i andra marknader.

Nu går bolaget tillsammans med den sociala investeringsfonden Mustard Seed,  Alan Parker, som tidigare var vd för Whitbread, och Jeremy Oppenheim in med sammanlagt 7,8 miljoner kronor i brittiska företaget Winnows digitala lösning på restaurangbranschens matsvinn.

Varje år slängs mat till ett värde på hundratals miljarder kronor. Winnows medgrundare Marc Zornes jobbade med livsmedel och tröttnade på den stora mängden som slängdes varje dag. I en informationsvideo berättar han att de flesta inom restaurangbranschen är medvetna om problemet.

“Men det måste gå att mäta det. Det som går att mäta och sätta siffror på blir viktigt och går att hantera”, säger han i videon.

Tillsammans med medgrundaren Kevin Duffy och resten av teamet på Winnows skapade han en våg kopplad till en smartplatta som gör det möjligt för restauranger att väga sitt avfal, föra in digitalt vad det är för typ av mat och sedan räkna ut hur de kan minska det.

Hittills ska Winnows ha sparat mat för 17 miljoner av de drygt 30 miljarder kronor som varje år slängs i Storbritannien. På sikt tror sig företaget kunna halvera mängden mat som slängs.

Läs mer