Sök

Schibsted släpper rapport: Lendo ökar omsättningen med 53 procent

Schibsted

Hanna Neidenmark, vd för Lendo och Rolv Erik Ryssdal, vd på Schibsted Media Group. Foto: Audun Braastad/TT samt press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Den norska mediejätten slår analytikernas förväntningar – med en hårsmån. Samtidigt går låneförmedlaren Lendo som tåget.

Norska Schibsted, ägare av bland annat Aftonbladet och radannonssajten Blocket, släpper på onsdagmorgonen sin nya kvartalsrapport.

Innan rapporten väntades bolaget nå ett rörelseresultat innan räntor och skatt – så kallat EBITDA – på 500 miljoner kronor. Nu visar det sig att bolaget nätt och jämt nått upp till förväntnigarna. För fjärde kvartalet landade EBITDA på 501 miljoner kronor.

På helåret 2016 omsatte den norska koncernen över 15,8 miljarder norska kronor och gjorde ett rörelseresultat före skatt och räntor på drygt 2,1 miljarder kronor.

I ett utlåtande hajper bolagets koncernchef och vd Rolv-Erik Ryssdal det svenska lånebolaget Lendo som ett av de starkast växande bolagen i portföljen. Låneförmedlarens omsättning ökade med hela 53 procent under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan.

Lendos rörelsemarginal landade samtidigt på 53 procent.

"Jag vill även lyfta fram utvecklingen i Schibsted Growth (koncernens investeringsarm reds. anm.). Under 2016 har framförallt effektiviteten i Lendos affärsmodell blivit mer synlig", säger Rolv-Erik Ryssdal i rapporten.

Lendo grundades 2007 och redan 2010 hade Schibsted genom flera investeringar köpt på sig 97 procent av aktierna i bolaget. Då lämnade även de två medgrundarna Fredrik Jung-Abbou och Thomas Hjelm.

Bolagets sista medgrundare Dennis Ahlsén satt kvar enda fram till sommaren 2016 på vd-posten. Året innan, alltså 2015, omsatte bolaget drygt en kvarts miljard kronor.

Trots vd-bytet i somras har bolaget alltså kunnat visa fortsatt starka tillväxtsiffror.

“Kunderna kommer till oss i större omfattning, de litar på oss och använder oss i större utsträckning. Detta sammantaget vidgar vår målgrupp. Vi fortsätter investera i marknaden. I augusti rekryterade bland annat en ny marknadschef Carl Brynielsson. Vi jobbar hårt och det ger resultat”, skriver Lendos nya vd Hanna Neidermark i ett mejl till Breakit.

Hon började på Lendo redan 2012 som produktchef och har sedan dess klättrat på den interna karriärstegen.

“Jag har varit länge på Lendo och det kändes naturligt att axla uppdraget som vd när jag fick frågan i somras. Dennis (Ahlsén, medgrundare) är en unik person och har byggt ett fantastisk bolag. Jag är väldigt tacksam att fått jobba nära honom så länge”, skriver Hanna Neidermark.

Rolv-Erik Ryssdal lyfter även fram bolagets många radannonssajter som en viktig pådrivare för tillväxten. Under fjärde kvartalet växte radannonsverksamheten med 16 procent jämfört med samma period föregående år.

“I radannonsdelen har vår starkaste tillväxtmaskin Leboncoin (en fransk Blocket-kopia reds. anm.) fortsatt växa snabbt. På de mognare skandinaviska marknaderna fortsätter den positiva trenden medan vi i Spanien under 2016 har haft svårt att nå upp till de höga tillväxtsiffrorna vi såg 2015”, säger han.

Ett annat viktigt område för mediejätten är att få fart på onlineaffären i sina tidningar, då framförallt norska VG och svenska Aftonbladet. I kvartalsrapporten skriver bolaget att intäkterna på Aftonbladet online växer snabbare än tidningsintäkterna minskar. Totalt omsatte Aftonbladet 1,93 miljarder kronor. Då utgjorde annonserna i papperstidningen bara 9 procent av omsättningen.

Läs mer