Sök

Sebastian Siemiatkowski om nya storaffären och USA-utmaningen

KlarnaBillpay

Sebastian Siemiatkowski på Sthlm tech fest. Foto: Ann Jonasson.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Har Klarna valt Europa framför USA? Klarnas vd svarar på hur dagens storaffär egentligen ska tolkas.

Tyskland är en av världens största e-handelsmarknader, något som betyder stora potentiella intäkter för mellanhänderna som sköter betalningar. 

När Klarna i dag tillkännagav att man köper Billpay, enligt uppgift för 60 miljoner pund, är det betaljättens andra storaffär i landet. Redan 2013 köptes Sofort.

Så varför lägger klarna motsvarande 660 miljoner kronor på att köpa upp ännu ett tyskt betalbolag, med ett produktutbud som påminner om bolagets existerande lösningar?

Sebastian Siemiatkowski säger till Breakit att Billpay till viss mån adderar produkter som kompletterar Klarnas utbud, men att det även handlar om att köpa marknadsandelar. 

”Vi är dominerande inom våra lösningar på den tyska marknaden, men Billpay har gjort ett bra jobb som tvåa. De kompletterar vårt erbjudande, men visst handlar det även om att konsolidera marknaden och bygga en större storlek”. säger Sebastian Siemiatkowski. 

Breakit har de senaste veckorna rapporterat om att Klarna sonderat terrängen inför en nyemission kopplad till förvärvet av Billpay. 

Sebastian Siemiatkowski vill inte kommentera de uppgifterna. Han vill heller inte berätta hur köpet finansieras eller storleken på prislappen. 

Att Tyskland verkar fungera för Klarna tycks nu ställt utom tvivel. Med dagens affär blir bolaget en dominant på flera håll i Europa. 

Den stora frågan framåt är hur det går i USA. Klarna investerar tungt i att bryta sig in på marknaden, där bolaget hittills dragit på sig större kreditförluster jämfört med exempelvis Sverige.

Ska man tolka Billpay-köpet som att ni prioriterar Europa framför USA?

”Det är en bra fråga. Men vi försöker se varje region för sig och göra vad som krävs för att vinna den. För oss är det inte antingen eller”, säger Sebastian Siemiatkowski och fortsätter:

”I USA är vi mer i ett uppstartsläge. Vi har ett antal miljoner som använder tjänsten i USA, men det är fortfarande tidigt." 

Enligt Klarnas egna uppgifter har 2 miljoner amerikaner någon gång handlat med Klarna. Sebastian Siemiatkowski lägger själv stor vikt vid ett annat mått: antalet anslutna handlare. 

”Det är en B2B-business, det handlar om att signa upp merchants. Det tar tid, men vi är väldigt nöjda med var vi var i andra länder vid samma tidpunkt." 

Detta viktiga nyckeltal vill Klarna dock inte gå ut med.

”Det är inte publikt”, säger bolagets pr-ansvarige Jesper Wigardt. 

För dig som vill veta mer om Klarnas senaste drag kan vi rekommendera denna analysdenna nyhetsartikel och den här texten med all bakgrundsinformation om "Tysklands Paypal" Billpay.

Läs mer