Sök

Wrapp-grundaren sprider startupkultur i Mellanöstern

WrappAurore Belfrage

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Aurore Belfrage låter kvinnliga techentreprenörer pitcha sina affärsidéer - i bland annat Saudiarabien.

När Wrapp lanserades i maj 2011 var Aurore Belfrage en av grundarna. I dag har rabattbolaget bytt inriktning och gjort en så kallad pivot - från digitala presentkort till ett fysiskt kreditkort.

Aurore Belfrage har dock lämnat bolaget på operativ nivå och gått över till en annan svensk startup, nämligen nätmagasinet Your Middle East, YME. Syftet är att förmedla nyheter, debatter och krönikor om Mellanöstern som inte kommer fram i de traditionella medierna.

“När jag träffade grundarna David och Adam så föreslog jag att vi skulle fokusera på startups och entreprenörskap i Mellanöstern som någon form av motpol till bomber och terrorister”, säger Aurore Belfrage, affärsutvecklingschef för YME.

Förra året anordnade de ett första techevent i Istanbul vilket blev startpunkten på en roadshow genom flera länder i Mellanöstern och Nordafrika. När jag når henne på telefon befinner hon sig för ovanlighetens skull på svensk mark.

YME:s koncept fokuserar på kvinnliga entreprenörer och går ut på att inspirera och coacha. Humor är ett av hennes viktigaste verktyg för att berätta om verkligheten som entreprenör och skildra den svenska startup-kulturen.

“Jag är otålig som en femåring och tycker de långa tvådagarskonferenserna är snortråkiga. Jag ville hitta ett koncept som var kort, koncist, roligt och informellt. Mellanöstern är en ganska formell värld där man följer vissa mönster. Jag har fått otroligt bra feedback på vårt talk show-format, jag är övertygad om att man lär sig mycket mer än pekpinne-workshops”, säger Aurore Belfrage.

Hittills har hon rest runt till Istanbul, Dubai, Amman, Tunis, Erbil, Qatar, Kairo och nu senast var hon i Riyadh. I varje stad bjuder hon in hela ekosystemet i form av investerare, inkubatorer, universitet och entreprenörer.

Gästerna delar med sig av sina erfarenheter och kvinnliga techentreprenörer får pitcha sina affärsidéer på scen inför en panel av internationella investerare.

“Jag väljer bara kvinnor men jag pratar inte om att de är kvinnor. Fokuserar man för mycket på kön så målar man istället upp kvinnor till offer. Jag är själv gruvligt trött på att vara en 'kvinnlig entreprenör'. Det finns massa spännande talang och ingen anledning att måla upp bilden av kvinnor som offer, varken i Sverige eller i Mellanöstern”.

Aurore Belfrage beskriver Wrapp som sin bebis som hon fortfarande är väldigt stolt över. Mycket av hennes roadshow handlar om hennes tid inom företaget.

Ofta brukar hon börja med att skryta om att företaget tog in 26 miljoner dollar i riskkapital och värvade Linkedin-grundaren Reid Hoffman och Skype-grundaren Niklas Zennström.

“Men det är ju inte det som är intressant utan det intressanta är att vi gjorde flera pivots, det var svårt att bygga teams, vi gick in i fel länder och så vidare. I Sverige pratar man ju öppet om vad som fungerar och inte medan man i Mellanöstern bara pratar om den lyckade delen av resan”, säger hon.

Aurore Belfrage har själv en personlig koppling till Mellanöstern då familjen bodde i Saudiarabien under hennes barndom. När hon var nio år gammal flyttade de till Sverige. Hon tror mycket på Mellanöstern och vid sidan av jobbet för YME så ängelinvesterar hon även via sitt bolag Busy Bee Venture.

“Det rör sig än så länge om små investeringar. Sedan hjälper jag även startups mot equity med coaching. Det finns en hel del spännande bolag i Mellanöstern som har global potential men saknar möjlighet att ta sig till USA, både finansiellt men även när det kommer till självförtroende”.  

Sista anhalt på roadshowen blir den 15 juni på hennes födelsedag, i Beirut. När Aurore Belfrage inte jobbar så läser hon böcker och lagar mat - gärna något som innehåller hennes stora beroende - auberginer. Hon skriver till och med en blogg under namnet iAubergine. I framtiden är det istället en bok som hon gärna skulle vilja sätta sitt namn under.

“Den börjar egentligen som turist i Damaskus tre veckor innan inbördeskriget. Jag ska lämna corporate-världen för att hoppa in i den här nya entreprenörsvärlden. Det finns mycket lärdomar, skojiga historier och svårigheter från Wrapp och Mellanöstern-touren att berätta om”, säger hon.

Läs mer