Sök

Kwick jublar när Vattenfall och Nordeas privatkunder får smarta kvitton

Kwick

Rickard Holmén är vd på Kwick.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Papperskvitton är jobbiga och krångliga - därför ska dom bort. Det är målsättningen för svenska Kwick, som nu får in Vattenfall som tung kund.

Kwick har tagit fram en teknik för att hantera hela resan som ett kvitto gör digitalt - från köptillfället tills det att ett utlägg ska bokföras.

Vi har tidigare skrivit om att bland andra SJ och Taxi Stockholm har börjat använda tjänsten.

Nu hakar också kraftgiganten Vattenfall på tåget.

“De har personal som finns runtom i landet och räddar oss när till exempel stolpar faller omkull och elledningar går sönder . De köper en hammare här, en spik där, och gör privata utlägg, får ett kvitto som sedan ska skickas till huvudkontoret i Stockholm för att attesteras, bokföras och sen vidare till en arkiveringscentral i Ångermanland. Så man kan säga att det finns en del potential för effektivisering”, säger Kwicks vd Rickard Holmén.

Samarbetet gäller specifikt Vattenfall Services, alltså servicepersonalen ute på fältet.

För att Kwicks hela ekosystem ska fungera så behöver bolaget ha avtal med tre olika parter:

  • Kortutgivare: Det vill säga banker, som ger ut kort till sina kunder.
     
  • Handlare: Allt från bensinmackar till flygbolag - alla som ger ut kvitton till folk som köper något.
     
  • Slutkunder: Privatpersoner eller företag som vill få digitala kvitton när de köper saker, till exempel Vattenfall i exemplet ovan.


Samarbeten med banker blir avgörande eftersom det nästan alltid är banker som är kortutgivare i Sverige.

Därför är det, enligt Rickard Holmén, extremt viktigt att Kwick nu har utökat sitt samarbete med storbanken Nordea.

“Den dealen är fantastisk. Vi har jobbat i tre år med Nordea på företagssidan. Nu har vi integrerat oss så långt med deras kort att det är dags att börja titta på privatpersoner också. Det är väldigt spännande, eftersom det handlar om så otroligt många människor som nu får möjlighet att få digitala kvitton”, säger han.

I och med det nya avtalet så kommer Kwick att stödjas av 2,2 miljoner Nordea-kort i Sverige, plus de mer än 300.000 företagskort som fanns med i det gamla samarbetet.

Kwick tar i dagsläget ut en avgift om 95 kronor per kort och år från företags-användare. För privatpersoner ska tjänsten vara gratis. Bolaget omsatte cirka 3 miljoner kronor under 2016.

Läs mer