Sök

Svensk genus-app lockar till sig investeringar – från Afghanistan

Gendertimer

Genrebild: Flickr/Aga Khan Foundation: Sandra Calligaro

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Genusappen Gendertime har lockat till sig kapital från bland annat en tjänsteman i den afghanska presidentens stab.

Vi har tidigare kunnat berätta att genusappen Gendertimer, en app som mäter hur många män respektive kvinnor som gör sin röst hörd i nyhetssändningarna eller på möten, är på jakt efter pengar. För två veckor sedan drog de därför igång en Kickstarter-kampanj med målsättningen att samla in 90.000 kronor.

Nu har de passerat det målet med råge – tack vare flera stora insättningar från personer i Afghanistan.

Totalt sett har Gendertimer nu fått in över 127 000 kronor och mer än 60.000 av dessa kronor kommer från kvinnor och män som arbetar med genusfrågor hos afghanska organisationer och företag. Även en tjänsteman Afghanska presidentens stab uppges ha donerat ett större belopp.

”Vi är otroligt glada över allt intresse som vi väckt världen över för genusmedveten talartid. Och tacksamma över alla små och stora gåvor”, säger Fredrik Eklöf, medgrundare av Gendertimer.

Bakgrunden till att just folk i Afghanistan fått nys om Gendertimer är att de mejlat personer i Afghanistan som kan tänkas ha ett intresse för deras app. I och med att Gendertimer har anställt en medarbetare som kom till Sverige från Afghanistan för ett par år sedan visste de vilka trådar de skulle dra i.

Som tack för donationerna kommer personerna nu få delta i olika typer av workshops. Gendertimer kommer bland annat köra en separat, längre utbildning för en hel delegation i Afghanistan.

”Det ska bli fantastiskt spännande att köra vår workshop med genusintresserade tjänstepersoner från Afghanistan.”

De insamlade pengarna kommer nu att användas till att automatisera genusappen samt genomföra en ny implementering av en tredje symbol för icke-binära personer.

Får de in ytterligare pengar kommer de även implementera en funktion som kan mäta hur många män och kvinnor som finns i användarens sociala nätverk, så som Facebook, Twitter, Linkedin, och mäta hur mycket användaren interagerar med män respektive kvinnor.

”Eftersom vi har intresse från ännu fler att vara med har vi bestämt oss för att spänna bågen ännu mer.”

Läs mer