Prishöjningen av Viaplay gav resultat – men e-sporten tynger MTGx

Breakit - Prishöjningen av Viaplay gav resultat – men e-sporten tynger MTGx
Foto: Kenny Bengtsson / SvD / SCANPIX
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Mediekoncernen MTG levererar bättre siffror än väntat. Men e-sportsatsningarna kostar.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

MTG, som investerat tungt i sporträttigheter, höjde i början av förra året priset på sin digitala tv-plattform Viaplay. Tjänstens största paket, som inkluderar filmer, serier och sport, ökade från 299 kronor i månaden till 449 kronor i månaden.

Det ser nu ut att ha gett effekt.

Mediakoncernen meddelade på torsdagsmorgonen att bolaget förbättrade både omsättningen och resultatet under det fjärde kvartalet. Omsättningen ökade med 10,4 procent, till cirka 5 miljarder kronor, jämfört med motsvarande period förra året. Bolagets rörelseresultat landade 554 miljoner kronor (434).

I rapporten framgår det vidare att försäljningen ökade med 9 procent på organisk basis till följd av abonnenttillväxt, nya distributionsavtal – samt högre priser för just Viaplay.

Sektionen MTGx, som bland annat inrymmer e-sportsatsningen, ökade också omsättningen under det fjärde kvartalet - men även förlusten.

Omsättningen landade på 397 miljoner kronor (355) medan rörelseresultatet var -84 miljoner (-53). Rörelsemarginalen uppgick till -21,1 procent (-15). Tillväxten var 15 procent.

Rörelseförlusten reflekterar den fortsatta expansionen av e-sportsatsningen ESL.

MTG står väl positionerade för en fortsatt tillväxt under 2017, skriver vd Jørgen Madsen Lindemann i rapporten. MTG-chefen skriver också att man kommer fortsätta att se över portföljen. Bolaget har tidigare lämnat bland annat Ryssland och Ukraina samt Tjeckien. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel