Sök

Prishöjningen av Viaplay gav resultat – men e-sporten tynger MTGx

MTGMTGx

Foto: Kenny Bengtsson / SvD / SCANPIX

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Mediekoncernen MTG levererar bättre siffror än väntat. Men e-sportsatsningarna kostar.

MTG, som investerat tungt i sporträttigheter, höjde i början av förra året priset på sin digitala tv-plattform Viaplay. Tjänstens största paket, som inkluderar filmer, serier och sport, ökade från 299 kronor i månaden till 449 kronor i månaden.

Det ser nu ut att ha gett effekt.

Mediakoncernen meddelade på torsdagsmorgonen att bolaget förbättrade både omsättningen och resultatet under det fjärde kvartalet. Omsättningen ökade med 10,4 procent, till cirka 5 miljarder kronor, jämfört med motsvarande period förra året. Bolagets rörelseresultat landade 554 miljoner kronor (434).

I rapporten framgår det vidare att försäljningen ökade med 9 procent på organisk basis till följd av abonnenttillväxt, nya distributionsavtal – samt högre priser för just Viaplay.

Sektionen MTGx, som bland annat inrymmer e-sportsatsningen, ökade också omsättningen under det fjärde kvartalet - men även förlusten.

Omsättningen landade på 397 miljoner kronor (355) medan rörelseresultatet var -84 miljoner (-53). Rörelsemarginalen uppgick till -21,1 procent (-15). Tillväxten var 15 procent.

Rörelseförlusten reflekterar den fortsatta expansionen av e-sportsatsningen ESL.

MTG står väl positionerade för en fortsatt tillväxt under 2017, skriver vd Jørgen Madsen Lindemann i rapporten. MTG-chefen skriver också att man kommer fortsätta att se över portföljen. Bolaget har tidigare lämnat bland annat Ryssland och Ukraina samt Tjeckien. 

Läs mer