Tictail-konkurrenter värda över 10 miljarder - Shopify in på börsen

Breakit - Tictail-konkurrenter värda över 10 miljarder - Shopify in på börsen
Till vänster Carl Waldekranz som driver svenska Tictail.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Tictail-konkurrenten Shopify höjer prislappen i sin börsintroduktion för andra gången.
Nu värderas det kanadensiska bolaget till hela 1,27 miljarder dollar.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Den svenska e-handelsplattformen Tictail växer i snabb takt – hittills har 70.000 e-butiker startats upp via deras nätverk. Tanken är att man på bara några minuter ska kunna skapa en egen nätbutik och vara igång med försäljningen.

Men det finns konkurrenter.

Kandensiska Shopify är den spelare i branschen som är störst med 162.000 kunder i 150 länder på sin plattform. I dag ska bolaget börsnoteras och teckningskursen är fastställd till 17 dollar per aktie, skriver Reuters. Detta ger bolaget en värdering på 1,27 miljarder dollar, alltså över 10 miljarder svenska kronor.

Det är andra gången som  teckningskursen höjs. Initialt var intervallet 12-14 dollar, vilket senare höjdes till 14-16 dollar. Shopify emitterar 7,7 miljoner aktier och tar därmed in 131 miljoner dollar.

“Prissättningen avspeglar en stor entusiasm och det är ett unikt bolag i ett hett område med gott om tillväxt”, säger Josef Schuster, till Reuters. Han är grundare av IPOX Schuster, som är specialiserade på att investera i bolag vid börsnoteringar.

Shopify är baserat i den kanadensiska huvudstaden Ottawa och aktien kommer att noteras både på börserna i Toronto och New York idag. Bolaget är också det enda kanadensiska bolag som noterats på en börs i USA hittills i år.

Även den amerikanska hantverks- och vintagesajten Etsy är en konkurrent till Tictail som tagit steget in på börsen med en hög notering – 1,8 miljarder dollar. Bara på den första handelsdagen i april steg aktien mer än 100 procent.

I en intervju med Breakits Jon Mauno Pettersson avslöjade dock Tictails grundare Carl Waldekranz att deras ambitionär är högre ställda än så.

“Vi har haft ett par bra tillfällen där vi kunnat göra exit om vi velat. Men det är inte ambitionen. Vi vill bygga ett bolag som blir ledande i branschen. Det är spännande att se bolag som Etsy göra en börsnotering och känna att fan, vi kan bli bättre än det där. Vi kan gå dit och ännu längre”.

Etsys aktie föll med 19 procent när bolaget presenterade sin första kvartalsrapport som noterat bolag under gårdagen.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel