Miljonregn över Lightbulb crew – vill förändra hur vi ser på e-sport

Breakit - Miljonregn över Lightbulb crew –  vill förändra hur vi ser på e-sport
Foto: pressbild lightbulb crew
Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Svensk-franska Lightbulb har stora planer på hur de ska förändra e-sportsvärlden. Nu lanserar de sitt första spel – och tar in 12 miljoner kronor i riskkapital.

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

När Anders Larsson och Johan Wirde tog examen från KTH ville de starta ett spelföretag tillsammans – men det blev inte så.

Johan Wirde började istället jobba på speljätten Electronic Arts medan Anders Larsson startade olika företag, bland andra Netlight Consulting.

Först 15 år senare gjorde de slag i saken och startade Lightbulb crew med personal i Paris och Stockholm.

“Jag har varit intresserad av alla de grejer som jag har hållit på med, men det här är annorlunda eftersom datorspel handlar om underhållning. Det är svårt att förklara den fantastiska glädje du känner när du ser att någon har kul med det du själv har värkt fram”, säger Anders Larsson som sitter som vd för företaget i Paris.

Om en vecka lanseras första spelet Games of Glory på Steam. Det påminner om strategispelet League of Legends, men ska enligt Johan Wirde, som är teknikchef, vara mer actionfyllt.

“Det ska locka dem som annars inte är så intresserade av strategispel”, säger han.

Grundidén är att spelet, vars värld är utformad som en arena, ska kunna fungera för e-sportstävlingar.

“Men precis som andra sporter har utvecklats över tid vill vi att e-sport också ska göra det”, säger Anders Larsson.

Han berättar att målet är att alla roller som finns i sport som utövas IRL, som coacher och matcharrangörer, även ska få plats i spelet. Särskilt publiken ska få ta större plats.

“I dag är e-sport som sport på tv där du kan titta, men inte påverka. Vi vill att det ska vara som på en arena eller stadium där publiken i högsta grad har en roll när det gäller att skapa stämning och heja på”, säger Anders Larsson.

För att kunna utveckla tekniken till detta har företaget fått bidrag från bland andra Vinova.

I dagarna tog Lightbulb crew också in 12 miljoner kronor i riskkapital från privata investerare och Almi. Sammanlagt har bolaget tagit in 20 miljoner kronor från starten.

“Större delen av de pengarna kommer från mig och de investerare som var med när jag startade Netlight Consulting”, säger Anders Larsson.

Spelet kommer att vara gratis att ladda ner, men det kommer att gå att köpa paket för att låsa upp karaktär eller för att få mer av den valuta som används i spelet för den som inte vill spela sig till det.

“Vi håller också på att experimentera med marknadsföring i spelet. Vi har testat att ha reklam inlagt i spelet. Eftersom spelvärlden ser ut som en arena har det fungerat ganska bra och vi har fått positiva reaktioner på det”, säger Johan Wirde.

Företaget har testat spelet ett längre tag i sitt community och varit ute på evenemang som Dramhack inför lanseringen. Eftersom spelet fungerar bäst om flera spelare kör mot varandra gäller det att komma upp i en kritisk massa av spelare så att det alltid finns någon att köra mot.

“Den ligger väl på 10.000 till 20.000 användare per stor region. Så minst 10.000 i Europa och samma sak i Nordamerika och det vill vi upp i väldigt snabbt”, säger Anders Larsson.

“Det är klart att så här i startfasen är det en utmaning att komma upp i det, men så småningom tror jag bara att det är en fördel att du behöver andra att spela mot”, säger Johan Wirde.

Läs fler artiklar
LÄS MER