Sök

Ted Valentins nya drag – bygger hemsidor på 15 sekunder

Heyweb

Ted Valentin och Jonatan Heyman

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Heyweb är startupen som ska förvandla Facebooksidor till färdiga sajter.

Att slänga upp en Facebooksida för sitt bolag klarar de flesta. Att bygga en sajt är svårare – och ofta dyrare.

Nu vill webbentreprenörerna Ted Valentin och Jonatan Heyman ändra på det. Deras nya startup Heyweb låter som en slags internetvariant av kvällstidningarnas löpsedlar om snabba lösningar på hälsoproblem.

Med Heyweb ska du själv kunna bygga en färdig sajt på mindre än 15 sekunder. 

”Tanken är att småföretag, som frisörsalonger eller tatueringsstudios, automatiskt kan skapa en sajt baserat på informationen på deras Facebook-sida”, säger Ted Valentin. 

Affärsmodellen bygger på en abonnemangstjänst. Heyweb tar 12 euro per månad av sina kunder.

”Många småföretagare är duktiga på Facebook och Instagram, men kanske saknar en bra sajt. För en liten frisörsalong är det ju ganska dyrt att betala 30.000-40.000 kronor för att låta någon bygga en sajt”, säger Ted Valentin.

Med Heywebs tjänst, som nyligen smyglanserats, uppdateras sajten automatiskt när företaget uppdaterar sin Facebooksida. Det går även att integrera bildflödet från Instagram. 

Då tjänsten bygger automatgenererade sajter har den tämligen fasta ramar, och ger begränsad funktionalitet.

”Den är inte för alla, men för småföretag som kanske inte ens har en sajt i dag är det en väldigt vettig tjänst".

Jonatan Heyman och Ted Valentin grundade 2011 Tripbirds, en social resetjänst som skulle utmana Tripadvisor. Trots riskkapital och hajp från bland andra Wired slutade projektet med att Tripbirds skrotades.

"Det var en tuff resa. Men Jonatan och jag kände att vi ville fortsätta att jobba ihop, och ur det föddes Knackeriet", säger Ted Valentin. 

Det är ett så kallat co-working space som ligger i Gamla Stan i Stockholm.

Jonatan Heyman står bakom Heyevent, en tjänst som rekomenderar arrangemang, samt hotellsajten Boutiquehotel.me.

Ted Valentin har själv byggt hundratals sajter under sitt liv som webbentreprenör i egen regi.

I dagsläget har han ett imperium bestående av omkring 500 nishade och lokala söktjänster i ett 40-tal länder. 

Sushitoppen.se och popularatatuerare.se är några exempel. Målet har varit att vara fri – men ändå tjäna pengar. 

“Från början handlade det om friheten, men nu har jag hittat tillbaka till att jag vill ha livskvalitet. Det innebär att kunna jobba med mina egna projekt, i min egen takt och bygga saker för att jag tycker det är kul. Sen tycker jag också att det är kul att tjäna pengar, och det gör jag på mina projekt”, sade Ted Valentin i Breakits helgintervju.

Och affärerna ser ut att gå bra för Ted Valentin.

Hans bolag omsatte 8,3 miljoner kronor 2015 och gjorde en vinst på 5 miljoner kronor. Om Heyweb blir en hit hos småföretagen lär de siffrorna svälla än mer.

”Jonatan och jag har byggt många sajter som är annonsfinansierade, men nu ser man allt mer och mer adblockers. Så nu har vi börjat fundera mycket på hur man kan bygga tjänster som folk betalar för”, säger Ted Valentin. 

Läs mer