Breakit - John Severinson ska få medierna att älska Facebook
John Severinson lämnar Egmont för att börja på Facebook. Foto: Egmont.

John Severinson ska få medierna att älska Facebook

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
25 jan 2017, kl 19:26

Facebook norpar mediechef från Egmont, kan Breakit berätta. John Severinson blir ansvarig för nätverkets mediesamarbeten i Norden.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
25 jan 2017, kl 19:26

De senaste tio åren har han jobbat för förlagsjätten Egmont. I dagsläget är John Severinson digital direktör på förlaget som ger ut exempelvis magasinen King, Vagabond och Hus & Hem. 

I mars börjar han istället jobba på Facebooks Stockholmskontor. Där blir John Severinson ansvarig för Facebooks partnerskap med medieorganisationer i Norden. 

Det är en nyinrättad tjänst, och liknade positioner tillsätts nu i flera europeiska länder. Hårdraget blir John Severinson den nordiska pusslebiten i en europeisk offensiv för att få medierna att älska Facebook. 

”Jag är internetnörd och ingenjör i grunden så det känns spännande att komma till ett bolag med teknisk bakgrund. Sedan är det ett mycket omtalat företag som det diskuteras mycket omkring, vilket är en spännande utmaning”, säger John Severinson till Breakit.

Vad går ditt uppdrag ut på?

”Rollen ska hjälpa Facebook att nå ut till fler medieföretag och fördjupa dessa samarbeten”.

Facebook och världens medier har en inte helt okomplicerad relation. Facebook har publiken – 1,2 miljarder är aktiva på nätverket varje dag. Medierna har innehållet, som kan fylla Facebook med mening.

Frågan är vem som har makten? Varje gång Facebook skruvar på sina algoritmer innebär det att trafiken till mediernas sajter påverkas. Av allt att döma har Facebook under det senaste åren prioriterat material som publiceras direkt på plattformen, som instant articles, live-video och native-video på bekostnad av vanliga puffar som länkar ut från Facebook

John Severinson har det senaste decenniet sett saken ur publicisternas synvinkel. Nu byter han sida. 

”Som publicist har jag valt att se Facebook i första hand som en kommunikationskanal och i andra hand en intjäningskanal, snarare än tvärtom. Det är en intressant plattform givet dess storlek”, säger John Severinson och fortsätter: 

”Samtidigt kan man inte lägga hela ansvaret för hur innehåll ska finansieras på Facebook. Titta på Bonnier som nu går i bräschen för att ta betalt för sin journalistik. Det finns inget motsatsförhållande mellan det och att använda Facebook som kommunikationskanal”. 

John Severinson kommer att rapportera till Patrick Walker, som sedan våren 2016 är chef för Facebooks mediesamarbeten i Europa. 

Läs även Breakits djupdykning i hur Facebooks algoritmer slagit mot de svenska mediernas trafik

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel