Paradox finanschef om Kina-satsningen: "Tencent är rätt partner för oss."

Breakit - Paradox finanschef om Kina-satsningen: "Tencent är rätt partner för oss."
Andras Vajlok Foto: Press
Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Det svenska spelbolaget Paradox Interactives finanschef Andras Vajlok om bolagets Kina-satsning.

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Paradox Interactive skulle ha släppt sitt rymdstrategispel Stellaris på den kinesiska marknaden förra måndagen, men bolaget meddelade några dagar innan lanseringsdatumet att det skjutits upp.

Nu berättar det svenska spelbolagets finanschef Andras Vajlok om förseningen.

"Det gick inte i sista sekunden att göra det vi ville göra, så vi tog ett gemensamt beslut att skjuta på det. Plattformsintegrationsproblematik, om man ska vara specifik", säger bolagets finanschefen Andras Vajlok till Finwire.

Något nytt datum är inte satt ännu, men Andras Vajlok uppger att spelet kommer släppas inom en snar famtid och säger sig vara övertygad om att det kommer att ske under det första kvartalet i år.

"Det handlar egentligen bara om att lösa det tekniska problemet och hitta ett lämpligt datum ur en marknadssynvinkel", fortsätter han.

I december släppte Paradox det första spelet på Tencents plattform, Cities: Skylines. Paradox redovisar inga löpande försäljningssiffror, men finanschefen säger att det har fått ett ”jättebra mottagande”.

"Det är ett jättebra spel och ganska ensamt i sin genre. För tillfället finns det inga andra rena, enkla, statsbyggarspel. Det är ett spel som går att spela överallt, det finns inget som gör det svårt att ta till sig på någon annan marknad."

Andras Vajlok är inte orolig för att det uppskjutna lanseringsdatumet ska drabba intresset för Stellaris, och han påpekar att spelet inte är helt nytt för den kinesiska publiken då det redan finns tillgängligt spelplattformen Steam.

"Men det är en helt annan kraft i att använda en lokal partner, som Tencent, och framförallt att det är den största av dom allihopa. Då får man en helt annan kraft i marknadsföringskampanjer och en helt annan "reach" i att nå kunder."

Vajlok tror att den kinesiska marknaden börjar mogna och att så kallade freemiumspel, gratis onlinespel där spelaren kan betala för att få fördelar, kommer att bli mindre intressanta då kineserna blir allt mer intresserade av premiumprodukter.

Tencent Holdings, det kinesiska bolaget som driver Kinas största sociala nätverk och plattform för onlinespel, köpte i samband med Paradox börsintroduktion 5 procent av aktierna i bolaget. 

Hur känns det att ha med Tencent som delägare?

"Vi tycker det är fantastiskt bra. Det är precis rätt partner för oss. Dom har räckvidden, de har kunskapen, användarna och spelarna. Och sist men inte minst, och vad som är viktigt för oss, är att de gillar våra spel."

Tencent har tagit två spel från er till den kinesiska marknaden, är fler spel villkorat med hur det går med Skylines och Stellaris?

"Villkorat är fel ord, men går det bra är det naturligtvis ett mycket större intresse att ta fler spel dit. Går det dåligt minskar intresset förstås från båda parter. Det är vanliga affärsvillkor som driver det här."

Paradox Interactive noterades på Nasdaq First North Premier i maj förra året, efter att en del av aktierna på förhand såldes via gräsrotsfinansieringstjänsten Pepins. 

Finanschefen konstaterar att en förhållandevis stor andel av aktierna, 83 procent, kontrolleras av ledningsgrupp och styrelse. Endast en mindre andel av aktierna finns ute i handel, varav anställda på Paradox innehar en betydande del.

Andras Vajlok säger att Paradox mål var att det skulle vara fans och konsumenter som skulle få teckna aktier, inte "stora okända fonder eller institutioner". Syftet med börsintroduktionen var inte att få in pengar till bolaget, då endast befintliga aktier såldes.

"Vi sålde aktier för att vi ville skapa ett intresse och låta det intresset som fanns få köpa in sig i bolaget. Det var därför vi använde Pepins, för att sprida ut ägarskapet direkt till konsumenter", konkluderar han.

Läs fler artiklar
LÄS MER