Sök

Annonssamarbete med Zalster

Efter Facebooks förändringar: så maxar du din annonsering

Albin Stööp, VD på Zalster, en plattform som automatiskt optimerar Facebook-annonser med hjälp av artificiell intelligens.

Breakit

Breakit

Dra nytta av Facebooks nya funktioner och gör din annonsering mer träffsäker. Albin Stööp, VD på Zalster, ger dig några av de senaste uppdateringarna och visar hur du använder dem till din fördel.

Det händer just nu väldigt mycket i verktyget Facebook Ads, som idag både innefattar Facebook och Instagram och där du som företagare kan köpa annonser. Bara den senaste månaden har Messenger Ads, In-Stream-videoannonser och Instagram Stories Ads lanserats.

Det är inga småuppdateringar vi pratar om och man behöver inte ha “GW” som mellannamn för att lista ut att man hela tiden måste vara på tårna för att inte missa vad som händer och vilka nya funktioner som finns att testa. 

Här listar Albin Stööp, VD på Zalster som jobbar med optimering på Facebook och Instagram, några viktiga förändringar i Facebook Ads – och visar hur du använder dem till din fördel. 

1. Hitta tvillingkunder utomlands

Som du kanske redan känner till kan du bygga upp egna målgrupper i verktyget Facebook Ads, så kallade “Custom Audiences”. Dessa målgrupper kan byggas på personer ni redan har i ert kundregister. Till exempel kan ni ladda upp en fil med alla kunders e-postadresser, eller så kan de skapas genom ett urval av personer som besökt ert sajt. 

Sedan några år tillbaka har Facebook även erbjudit möjligheten att skapa tvillingmålgrupper (Lookalike Audiences) baserat på de “Custom Audiences” du redan har skapat. För dig som inte känner till detta så skapar du dem så här:

  • Gå in under “Audiences” i Facebook Ads Manager.
  • Klicka på “Create Audience” och välj “Lookalike Audience”.
  • Välj vilken “Custom Audience” som ska ligga till grund.
  • Välj vilket land Facebook ska leta tvillingar i.
  • Välj hur stor procentuell del av landets Facebook-population som ska ingå i målgruppen (minst 1 procent). 
  • Välj sedan denna “Lookalike Audience” när du skapar en ny annonsgrupp. 


Sedan i somras kan du även hitta tvillingkunder i andra länder. Är du till exempel en svensk e-handel som vill lansera i Norge så kan du alltså be Facebook hitta norska tvillingar baserat på dina svenska kunder.

2. Utveckla din målgrupp

Har du implementerat Facebook-pixeln på er sajt så kan du bygga ett oändligt antal målgrupper baserat på era användares beteende. Varför inte göra en tvillingmålgrupp på de som lagt saker i kundvagnen, de som har spenderat mest tid på sajten eller de som har besökt minst 40 produktsidor? Vrid och vänd på din målgrupp för att hitta nya gyllene segment!

När du sedan börjar annonsera på Facebook Ads och väljer dina målgrupper – dra nytta av den enorma databas av intressen och beteenden som Facebook har. Säg att du har en app som vänder sig mot finansintresserade. Då kan du kombinera en tvillingmålgrupp av dina bästa användare med en intressestyrning för till exempel “Avanza” eller “Nordnet”. Ovanpå detta kan du självklart även lägga demografiska och geografiska begränsningar.

3. Använd retargeting på nya sätt

Vi är vana att retargeting (även kallat “remarketing”) handlar om att på olika sätt nå besökare som besökt specifika sidor på en sajt. Men nu har det dykt upp nya möjligheter direkt på Facebook.

Här nedan är några olika typer av retargeting-målgrupper som i skrivande stund går att göra i Facebook Ads. Skapa så många olika av dessa som är möjligt och se var du konverterar bäst.

  • Personer som sett en viss längd av din Facebook-sidas video.
  • Personer som besökt din Facebook-sida (även sådana som inte gillat sidan). 
  • Personer som interagerat med ett inlägg av din Facebook-sida.
  • Personer som skickat meddelanden till din Facebook-sida.
  • Personer som klickat på en “call to action”-knapp på din Facebook-sida.
  • Personer som varit på specifika sidor på din webbplats (det vill säga den “klassiska” retargetingen).
  • För smartphone-appar: personer som använt din app på ett specifikt sätt.
  • Personer i din kunddatabas.
  • Personer som ofta går förbi din fysiska butik.


Så gör du konkret

Låt oss ta en freemium-app (i form av ett strategispel där man kan göra betalda uppgraderingar) som exempel. Den är ganska ny och har bara ett par tusen användare varav ett hundratal har gjort köp i appen. Dessa målgrupper kan du då experimentera med för att hitta fler betalande användare:

  • “Lookalike Audience” baserat på de som gjort köp i appen. 
  • “Lookalike Audience“ baserat på de som spenderat mest tid i appen.
  • “Lookalike Audience“ baserat på de som startat appen flest gånger.
  • “Lookalike Audience“ baserat på alla som installerat appen.


Du vill också göra någon typ av kvalitativ intressesegmentering. Därför kan du även experimentera genom att på vissa “Lookalike Audiences” även lägga till kravet att de ska ha det Facebook-definierade beteendet “Played game in the last 3 days”.

Våga testa!

En trend man ofta ser hos större bolag är svårigheten i att vara flexibel vad gäller att styra om marknadsbudgeten mot nya kanaler. Det kan finnas en inbyggd konservativ inställning som gör att många fastnar i att fortsätta med de kanaler som “fungerar” istället för att hålla en hälsosam nivå av nyfikenhet.

Här är startups desto bättre – eftersom här ofta finns en inbyggd nyfikenhet och nästan lite av en desperation efter att hitta kanaler, målgrupper och annonsmaterial som fungerar.

Slutligen kommer här fem handfasta tips oavsett hur ditt arbetssätt ser ut idag:

  • Testa hela tiden nya utseenden på annonsmaterial. 
  • Experimentera konstant med olika målgrupper och intressestyrningar. 
  • Experimentera med olika bud och budgetar.
  • Revidera allokeringen av kanalerna i din marknadsföringsbudget varje månad. 
  • Testa nya typer av placeringar, som till exempel senaste månadens uppdateringar: Messenger Ads, In-Stream Video Ads och Instagram Stories Ads).


Det här är en sponsrad artikel från Zalster  en plattform som automatiskt optimerar Facebook-annonser med hjälp av artificiell intelligens. Vill du veta mer om Zalster så kan du klicka dig vidare in på deras sajt här.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se

Läs mer