Sök

Peppar säljare - nu tripplar Sparta omsättningen och signar nya storkunder

Sparta

Teamet på Sparta. Foto: Gabriel Jansson

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

"Vi har vuxit på rätt sätt - med rätt typ av kunder", säger Spartas vd James Pember.

Sparta har tagit fram en plattform som med hjälp av olika tävlingar peppar säljare på olika organisationer att göra ett bra jobb.

Enligt vd och grundare James Pember handlar det inte om att uppmuntra någon “gammaldags, sunkig säljkultur” - utan snarare om att göra det till ett roligt spel på ett modernt sätt.

Bolaget har nu avtal med en rad stora kunder, som Metro, Coca-Cola, Telia och Volkswagen. Totalt har man 150 betalande kunder. Nyligen tog Sparta även steget in i Finland där man tecknat avtal för tusen anställda på Viasat. Sparta tar betalt av bolagen per anställd som använder tjänsten.

“Det har varit en strategi för oss att få in större bolag som kunder. Om man har fler anställda som använder tjänsten kan man också visa en större påverkan på organisationen. Men det är också en fördel när vi expanderar internationellt”, säger James Pember.  

Nästa marknad som bolaget planerar att gå in i är Storbritannien.

Under 2016 tripplade bolaget omsättningen, som landade på 6 miljoner kronor. Årets resultat vill man inte gå ut med än, men enligt James Pember gör bolaget en mindre, planerad förlust.

“Vi är glada över den tillväxt vi har haft under året. Det viktigaste är att vi har vuxit på rätt sätt, med rätt typ av kunder. Det är kunder som vi kommer kunna växa med under en längre tid framöver. Att kunderna betalar på årsbasis i förväg gör också att tillväxten blir förutsägbar”, säger han.

I början av 2015 gick bland andra Lifesum-grundaren Henrik Torstensson, Fishbrain-grundaren Johan Attby, Spotifys före detta Europa-chef Jonathan Forster och Facebooks Norden-chef Martin Ingemansson in med runt en miljon i företaget.

I slutet av samma år tog Sparta in ytterligare fyra miljoner från Almi Invest och affärsängeln Lars Lindgren. Under året kommer bolaget, som idag har 15 anställda, eventuellt ta in nytt kapital, men har inte beslutat när eller hur mycket än. 

“Vi har använt våra pengar effektivt. Min filosofi är att vår tillväxt främst ska vara baserad på att vi får in nya kunder - inte på riskkapital. Vi har lyckats växa både teamet och intäkterna, samt gå in på nya marknader, trots lite kapital. Vi bränner inga enorma summor vilket jag är nöjd över”, säger han.

Läs mer