Sök

Därför kommer nästa PewDiePie att födas direkt på Facebook

Youtube

Marcus Oscarsson (linjär-tv), Kenza Zouiten (blogg/Instagram) och PewDiePie (Youtube). Foto: TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Världens mäktigaste sociala nätverk har blivit en videokoloss. Nu ska den positionen förvandlas till pengar. Breakits Erik Wisterberg analyserar konsekvenserna.


Nyheterna kring Facebook står som spön i backen – ibland kan det vara svårt att se skogen för alla träden. 

Men i förra veckan hände något stort. 

Facebook har under flera år drivit på för att få publicister och innehållsskapare att dumpa text och istället göra video. Våra flöden har fyllts med smarta, roliga och i vissa fall upplysande klipp.

Men den som gör film för Facebook har haft noll möjlighet att tjäna pengar. Det förändras nu.

Förra veckan avslöjade Recode att Facebook börjat testa en ny annonslösning för video. 

Det låter tråkigt – men det kan vara draget som gör att nästa PewDiePie föds på Facebook, inte Youtube. 

Här är vad vi vet om Facebooks monetariseringsmodell. 

• Det rör sig om ”mid-rolls”, alltså reklambudskap mitt i klippen.

• Reklamen dyker upp först efter 20 sekunder, enbart i klipp som är minst 90 sekunder långa. 

• Facebook säljer annonserna, och låter innhållsskaparen få 55 procent av intäkterna (en exremt styv marginal för ett säljbolag, om du frågar mig).

Peter Kafkas ingress på Recode är träffande: 

”Mark Zuckerberg has been building a video empire. Time to turn it into a business”, skriver den rutinerade mediebevakaren. 

Dels är Facebooks drag en rejäl upptrappning i kriget med Youtubes ägare Google om annonspengarna på global nivå. 

Dels är får det stora implikationer för alla som försörjer sig, eller vill försörja sig, på att skapa videoinnehåll. 

Man kan se vissa direkta vinnare:

Youtubenätverk som United Screens och Splay får nu ännu en stor plattform att bygga profiler på. Profiler vars visningar kan förvandlas till pengar. Facebooks målgrupp är äldre än Youtubes, vilket betyder mer räckvidd att sälja till annonsörerna. 

Influcencers/sociala medier-stjärnor. Viraliteten i Youtubevideor kommer ofta från att materialet delas på Facebook. Nu kan oberoende innehållsskapare skapa viralt innehåll direkt på Facebook och få betalt.

• Det blir intressant att se hur de stora mediehusen agerar. De jobbar i dag med pre-rolls (reklam före klippen) på sina sajter – och har främst jobbat med korta klipp på Facebook. Det nya annonsformatet kommer att premiera längre innehåll, som har förmågan att hålla kvar tittaren. 

Man kan även se direkta förlorare:

• Facebook behåller själva 45 procent av intäkterna från annonserna. Det gör att bolaget sannolikt kommer att prioritera upp annonsbärande video på bekostnad av annat. 

• Detta kan i sin tur bli ett hot mot alla som driver trafik via (ofta lånade/stulna) korta virala filmklipp. 

• Alla som gör för dåligt innehåll. Om ingen tittar längre än 20 sekunder så får du noll kronor betalt. 

• Youtube. Stora profiler kommer inte lämna plattformen, eftersom de byggt upp prenumerantskaror där. Men återväxten kommmer sannolikt att bli sämre. 

Till syvende och sist blir Facebooks nya drag främst en gamechanger för de enskilda innehållsskaparna. De som kan bygga egna enmansmediehus på Facebook.

Ta Marcus Oscarsson, politisk kommentator på TV4, som exempel. Han har 273.000 följare på Facebook. Det är nästan lika många som följer TV4:s huvudsida. Oscarsson, och många andra, skulle kunna finansiera sitt eget innehåll utan en mediejätte i ryggen. Får vi se en Joakim Lamotte bli en vinstmaskin?

Kanske inte. Han får nog städa upp lite först. 

Men bli inte förvånad om nästa PewDiePie föds på Facebook!

Läs mer