Sök

Linköpingsbolag tar in 20 miljoner kronor inför börsnotering

XM Reality

T.h: Johan Castevall, vd på XM reality. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

AR-startupen XM Reality får in nytt kapital från sina ägare.

XM Reality har skapat ett system för att ge tillverkningsindustrin avancerad teknisk support på distans. Genom att sätta på sig ett par AR-glasögon kan en person få guidning direkt i sitt eget synfält med att laga en maskin. Tanken är att spara pengar genom att man inte behöver skicka ut en expert för att reparera allt och på så sätt minska tiderna när tillverkningen står till.

Strax innan sommaren 2016 skrev bolaget på ett ramavtal med ett globalt dotterbolag till den tyska giganten Bosch. Exakt vilka ordervärden avtalet har gett vill man inte avslöja men tydligt är att det har haft stor betydelse.

“Det är en av våra viktigaste kunder. Så sent som fjärde kvartalet har Bosch lagt upp videoklipp där de visar upp vår utrustning, om det kan vara en indikation”, säger Johan Castevall, vd på XM Reality.

I höstas bestämde sig bolaget för att gå mot börsen för att finansiera vidare utveckling.

Nu har man, trots börsplanerna, tagit in ytterligare en finansieringsrunda. Enligt dokument Breakit tagit del av har bolaget fått in totalt 20 miljoner kronor från Almi Invest och en handfull affärsänglar, bland dem bolagets styrelseordförande Claes Nylander och bolagets grundare Torbjörn Gustaffsson och Per Carleberg.

Johan Castevall menar dock att man inte har rört sig från den ursprungliga planen.

“Planen för börsnotering är kommunicerad och den kvarstår. När det gäller kommunikationen runt noteringen och informationsdelning måste jag stämma av det med Redeye (som hjälper bolaget genom noteringsprocessen. reds. anm.) men det är stort intresse”, säger han.

I kapitalrundan värderas bolaget till över 100 miljoner kronor.

Av dokumenten framgår även att bolaget har utsett en ny styrelsemedlem. Det är Jonas Tornerefelt som till vardags är ansvarig för kund och konsumenttjänster på Electrolux i Norden. Han har tidigare varit affärsutvecklare på Toyota i Europa.

“Han har en fantastiskt spännande profil med tung industrierfarenhet. Han förstår våra kunders vardag och har god insyn i hur de är organiserade. Han sitter på kompetens som är väldigt värdefull för bolaget”, säger Johan Castevall.

Läs mer