Sök

Hajpade Volumental landar avtal med skojätten New Balance

Volumental

Foto: Aurora Horwood

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Skojätten New Balance ska börja använda sig av Volumentals 3D-scanning i ett hundratal butiker.

Stockholmsbolaget Volumental är ett av den svenska techscenens mest omskrivna bolag. Företaget har utvecklat en mjukvara för 3D-scanning som bland annat gör det möjligt att skapa produkter efter ens kroppsform.

I dagsläget har Volumental exempelvis ett avtal med tyska Mykita om att göra skräddarsydda glasögon. Bolaget har även skrivit avtal med amerikanska varuhuskedjan Nordstrom, som använder sig av 3D-teknik för att matcha fötter med skor.

Nu står det klart att Volumental landar ett nytt tungt samarbete med New Balance.

"Vi är väldigt glada över att få jobba med ett så fantastiskt varumärke, som är bland de ledande globalt. Vi njuter av det här samarbetet", säger Volumentals vd Moritz Shiebold.

Han vill däremot inte gå in på vad avtalet innebär rent ekonomiskt. Klart är i varje fall att hundra New Balance-butiker världen över kommer ta in bolagets produkt.

Jonathan Clark, chef för New Balance butike globalt, säger i en kommentar:

"New Balance håller på att ta nästa steg in i digitaliseringen, och vi ser Volumentals lösning som en riktig "gamchanger" för att vi ska kunna nå dit".

Innan sommaren kommer Volumental finnas i butiker i 30 olika länder. Enligt Moritz Schiebold är flera stora, men än så länge hemliga, samarbeten på gång.

Volumental grundades 2012 av Caroline Walerud, Rasmus Göransson, Miroslav Kobetski och Alper Aydemir. 

År 2014 tog man in 20 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Silicon Valley-riskkapitalbolaget Founder.org samt svenska Moor Capital. Förra året omsatte Volumental 900.000 kronor, något du kan läsa mer om här.

Läs mer