Apple Musics nya drag i kampen mot Spotify – följer Netflix fotspår

Breakit - Apple Musics nya drag i kampen mot Spotify – följer Netflix fotspår
Foto: Linus Sundahl-Djerf / SvD / TT /
Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Apple planerar att bygga upp en betydande ny verksamhet inom tv-serier och filmer.

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Enligt uppgifter till Wall Street Journal väntas innehållet bli tillgängligt för kunder som betalar för bolagets musiktjänst och siktet är inställt på att få fram liknande succéer som HBO:s Westworld och Netflix Stranger Things.

I dagsläget innehåller Apple Music ett mindre utbud av dokumentärliknande avsnitt kring musiker, men nu handlar det alltså att om att teknikjätten vill bygga upp premiuminnehåll. Apple Music har i dagsläget omkring 20 miljoner användare.

Källor till affärstidningen uppger att Apple under de senaste månaderna har varit i kontakt med välkända producenter om att köpa rättigheter till manus för tv-serier. Apple ska även ha närmat sig flera erfarna chefer hos både filmstudios och tv-kanaler om rekrytering för att få hjälp att marknadsföra innehållet.

Planerna för tv-serier uppges vara betydligt mer konkreta men Apple ska även diskutera filmer. De planerna är däremot mer preliminära.

Chefer från Apple ska ha berättat för personer i Hollywood att förhoppningen är att kunna erbjuda tv-serier i slutet av 2017.

Spotify har sedan tidigare inlett en liknande satsning på videoinnehåll. I höstas kunde Breakit dock avslöja att nästan alla partnerskap avslutats, bara ett år efter lanseringen. 

Läs fler artiklar
LÄS MER