Sök

Apple Musics nya drag i kampen mot Spotify – följer Netflix fotspår

SpotifyApple Music

Foto: Linus Sundahl-Djerf / SvD / TT /

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Apple planerar att bygga upp en betydande ny verksamhet inom tv-serier och filmer.

Enligt uppgifter till Wall Street Journal väntas innehållet bli tillgängligt för kunder som betalar för bolagets musiktjänst och siktet är inställt på att få fram liknande succéer som HBO:s Westworld och Netflix Stranger Things.

I dagsläget innehåller Apple Music ett mindre utbud av dokumentärliknande avsnitt kring musiker, men nu handlar det alltså att om att teknikjätten vill bygga upp premiuminnehåll. Apple Music har i dagsläget omkring 20 miljoner användare.

Källor till affärstidningen uppger att Apple under de senaste månaderna har varit i kontakt med välkända producenter om att köpa rättigheter till manus för tv-serier. Apple ska även ha närmat sig flera erfarna chefer hos både filmstudios och tv-kanaler om rekrytering för att få hjälp att marknadsföra innehållet.

Planerna för tv-serier uppges vara betydligt mer konkreta men Apple ska även diskutera filmer. De planerna är däremot mer preliminära.

Chefer från Apple ska ha berättat för personer i Hollywood att förhoppningen är att kunna erbjuda tv-serier i slutet av 2017.

Spotify har sedan tidigare inlett en liknande satsning på videoinnehåll. I höstas kunde Breakit dock avslöja att nästan alla partnerskap avslutats, bara ett år efter lanseringen. 

Läs mer