Breakit - Så går det för Google-backade VR-bolaget Resolution games
Tommy Palm, vd på Resolution Games. Foto: Pressbild.

Så går det för Google-backade VR-bolaget Resolution games

Jonas de Lange
Jonas de Lange
11 jan 2017, kl 06:57

Under sitt första verksamhetsår gjorde King-veteranen Tommy Palms bolag en förlust på 6 miljoner kronor.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
11 jan 2017, kl 06:57

Resolution games är tveklöst ett av Sveriges hetaste bolag inom virtuell verklighet. 2015 fick bolaget in 50 miljoner kronor från bland andra Google Ventures och mediekoncernen Bonnier.

Redan 2016 lanserade bolaget sitt första succéspel Bait. Efter ett halvår hade spelet laddats ned 700.000 gånger globalt.

“Det har gått otroligt bra, särskilt med tanke på att det här är första året för VR. Det har gått betydligt bättre än vad vi hoppats på”, sade Tommy Palm då.

Han ville då inte uppge om man börjat tjäna några pengar på spelen men nu ger bolagets första årsredovisning en hint om hur det har gått ekonomiskt.

Under räkenskapsåret – som sträcker sig från april 2015 till maj 2016 – hade bolaget en nettoomsättning på 860.000 kronor och gjorde en förlust på 6,6 miljoner kronor.

Under året har man även lockat till sig en stab på 15 personer för att utveckla spelen.

I förvaltningsberättelsen skriver bolaget att intäkterna nu huvudsakligen kommer från andra bolag men att det i framtiden väntas skifta till intäkter från privatpersoner.

Med 50 miljoner i kassan kan man dock fråga sig varför Resolution Games inte trycker ännu mer på gaspedalen för att få fart på användartillväxten.

Breakit har inte lyckats få tag på bolagets grundare och vd Tommy Palm för en kommentar, men en förklaring kan vara faktumet att det än så länge inte finns någon större marknad att satsa på. Något bolaget själv konstaterar i sin förvaltningsberättelse:

“Det är idag ett tidigt skede av VR, så verksamheten är en investering i forskning och utveckling av den nya tekniken.”

2016 blev förvisso det första året för den nya generationen VR-headset men det stora, kommersiella genombrottet uteblev.

Den huvudsakliga plattoformarna för mobila VR-spel, som Resolution games gör, är Googles nylanserade Daydream och Samsungs Gear VR. Den senare lanserades i slutet av 2015 och den koreanska jätten gick nyligen ut med att man sålt 5 miljoner headset globalt sedan starten.

Det kan jämföras med att Samsung sålde 319 miljoner smartphones under 2015.

För den typen av gratisspel som Resolution games utvecklar behövs en enorm marknad. Vilket år som blir VR-branschens stora år återstår att se men fortsätter Resolution games i samma takt kommer man ha råd att vänta över sju år till.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel