Sök

Hon lämnar Izettle efter fem år – tar plats i ledningen hos Epidemic Sound

IzettleEpidemic Sound

Wilhelmina Douglas. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Izettles PR-chef Wilhelmina Douglas byter bransch från fintech till musik.

Izettle grundades 2010 och har sedan dess seglat upp som ett av Sveriges allra hetaste fintechbolag. Under 2015 omsatte bolaget närmare 350 miljoner kronor med en rörelseförlust på över 290 miljoner kronor.

Wilhelmina Douglas blev bolagets första PR-anställda 2011 och har arbetat som PR-ansvaring under bolagets marknadschef Johan Bendz sedan dess.

“Jag hade i princip bara haft ett annat riktigt jobb tidigare så jag är otroligt glad för möjligheten jag fick på Izettle. Nu fick jag ett väldigt bra erbjudande som jag ville ta”, säger Wilhelmina Douglas.

Nu tar hon ett stort kliv upp på karriärstegen, även om det blir i ett mindre bolag. Hon berättar att hon snart tar på sig rollen som högsta PR-chef på musikstartupen Epidemic Sound, där hon även får en plats i ledningsgruppen.

Epidemic Sounds affärsmodell bygger på att hjälpa artister att samla in sina royaltyintäkter på nätet genom att köpa in artisternas musik och distribuera den vidare. Bolaget omsatte förra året 32 miljoner kronor och gjorde en förlust på 8 miljoner kronor.

2014 fick bolaget en investering på 40 miljoner kronor från det svenska riskkapitalbolaget Creandum.

“Ju mer jag tänkte på det desto roligare kändes det att byta från betalbranschen till musikbranschen. Epidemic Sound är verkligen superduktiga och i en väldigt spännande tillväxtfas”, säger Wilhelmina Douglas.

Hur ser du på din tid på Izettle?

“Jag känner mig väldigt ödmjuk och tacksam för tiden där och för att jag har fått vara med på bolagets resa. Jag känner fortfarande en stor lojalitet mot bolaget så det kändes inte självklart att gå vidare. Det har varit världens bästa skola”, säger hon.

Läs mer