Sök

Annonssamarbete med BERGHS

10 digitala trender att ha koll på 2017

Growth AcademyStudent LabBerghs School of Communication

Johan Svensson, Affärsutvecklingschef på Berghs School of Communication.

Johan Svensson

Johan Svensson

Krönikör

Många politiker har uttalat sig på ett mindre insiktsfullt sätt när det gäller Internet under åren.

Vi svenskar minns ju när dåvarande kommunikationsministern Ines Uusmann 1996 beskylldes för citatet ”Internet är en fluga…”. Det visade sig sedan vara en tolkning från en redigerare på Svenska Dagbladet. Kanske kan redigeraren belastas för de stora digitala utmaningar som dagstidningarna haft sedan dess.

Det amerikanska folket och världen i sin helhet höjde på ögonbrynen när vicepresidenten Al Gore tre år senare uttryckte ”…under min period i kongressen tog jag initiativet till att skapa Internet”.

Jag vill inte försvara Ines och Al (och den senare kan ju faktiskt ha bidragit i den viktiga klimatfrågan), men de är politiker och inte kända för att alltid ha rätt. Man kan heller inte ge Bill Gates rätt när han 1980 (25 år gammal och 5 år efter att han startat Microsoft) förutspådde att ”ingen blir rik på att skriva mjukvara”. Ett decennium senare var Bill mer rätt på bollen när han deklarerade Microsofts nya inriktning: ”Patentera så mycket vi kan”.

Tusentals patent senare och med en årlig licensintäkt på 500 miljarder kronor får vi tillstå att strategin föll väl ut.

Att förutspå framtiden är tufft och ju längre fram i tiden desto svårare är det. Kanske är det bästa receptet att leva i nuet. Att vara närvarande och mottaglig för det som händer runt omkring oss, i vår närhet och på de stora mötesplatserna. Min kollega, den ständigt unga Tobias Lundqvist är just nu i Las Vegas där han för andra året i rad bevakar CES, världens största event för technerdar. Du som trogen Breakit-läsare har en riktigt spännande spaning att vänta inom kort!

Det kan också underlätta att fokusera på ett eller ett fåtal ämnen. Under 2016 handlade det mycket om innovation och tech-startups. Vi på Berghs School of Communication vill bidra till ett fortsatt fokus på den digitala utvecklingen på flera sätt. Tillsammans med Breakit kör vi nu igång den andra omgången av Growth Academy – ett helt nytt sätt för företag att snabbt lära sig att jobba som en startup och vi fortsätter även med Action for Innovation där vi tar företag med oss till London och nu närmast den 26 - 27 januari.

Vår största tillgång till digitala insikter är våra kreativa studenter och under 2016 har studenter från Berghs, Hyper, KTH, Handels, Stockholm Universitet och flera andra universitet och högskolor runt om i landet bidragit med att skapa nya idéer och digitala koncept till företag i vårt format Student Lab.

Som krönikör här på Breakit har jag involverat Gaby Backman och Olle Forneus, två av de mest ambitiösa och talangfulla studenterna på Berghs School of Communication. Jag bad Gaby och Olle att identifiera 10 digitala trender att hålla koll på 2017.

C:\Users\Johan\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCacheContent.Word\GabyOlleData.jpg

Gaby Backman och Olle Forneus, sidekicks och studenter på Digital Strateg/Digital kreatör (DSK) på Berghs School of Communication.

1. Sociala medier får mer realtidsbaserat och tidsbegränsat innehåll
Det är inte konstigt att flera av de sociala plattformarna satsar mer på att få användarna att skapa realtidsbaserat innehåll. Undersökningar har nämligen visat att engagemanget är 3 gånger större för en livesänd video än en traditionell video, bland annat då detta ökar spänningen och ger möjlighet till direkt interaktion på ett nytt sätt.

Under året har vi även sett att innehåll som upphör att existera efter en viss tid, så kallat “expiring content”, har börjat öka. Facebook, Instagram och WhatsApp är tre exempel på plattformar som tagit efter Snapchats lyckade koncept med 24-timmars innehåll. Precis som vi sett livevideo blomstra under 2016 förutspår vi att vi kommer få se en ökning av expiring content under 2017 då detta också tycks trigga igång fenomenet “fear of missing out”.

http://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2016/11/23/5-awesome-examples-of-brands-using-live-video-for-marketing/#54757eef2589

2. Sökordsoptimering anpassas mer efter hur vi använder röststyrning
Internet of things växte enormt under 2016 och virtuella personliga assistenter är idag röststyrda. Dock har röststyrning inte blivit superstort i Sverige än, kan det vara för att vi fortfarande minns hur irriterade vi blev när vi ringde SL:s gamla röststyrda reseplanerare och den ständigt gjorde kreativa tolkningar på vart man ville åka?

Självklart var detta väldigt frustrerande, men anledningen är troligtvis ändå snarare att många av funktionerna utvecklas långsammare på den svenska marknaden än den amerikanska. Sneglar vi då istället på USA så utgörs röststyrda sökningar 20 procent av alla sökningar men det är en siffra som beräknas höjas till hela 50 procent inom 3 år.

Eftersom många användare kommunicerar på ett annat sätt i tal än i skrift kommer företag helt enkelt behöva tänka om när det kommer till sökordsoptimering. Dessutom blir rankingen viktigare än någonsin då det inte finns utrymme att lista sökalternativ på samma sätt som i traditionella sökmotorer!

http://www.fudzilla.com/news/mobile/42457-virtual-personal-assistants-will-do-a-fifth-of-your-smartphone-s-work

3. Think like a startup!
I takt med att allt fler tjänster och produkter rullar ut på marknaden gäller det att snabbt kunna ta fram nya lösningar och möta målgruppens önskemål. Det blir likt förra året viktigt att ständigt vara flexibel och arbeta mot en mer agil affärsmodell. Tesla, med Elon Musk i täten, är ett bra exempel hur ett stort företag lyckas göra omfattande förändringar på bara 6 dagar.

Det lär oss också hur mycket man kan få ut av sin målgrupp och deras så kallade “pain points” genom att ha en bra dialog på sociala medier.

https://medium.com/@loic/elon-musk-turns-a-tweet-into-reality-in-6-days-6189c1795a41#.x1ozrr4ok

4. Fysiska produkter gör de digitala ännu coolare
Plattformarna för sociala medier är fler än någonsin och de behöver hela tiden uppdatera sina funktioner för att hålla sig intressanta på marknaden – därför ser vi att de ständigt härmar varandras lyckade digitala funktioner för att inte halka efter.

Så nu när Snap Inc framgångsrikt lanserade sina Spectacles under 2016 banade de kanske vägen för en ny trend? Tänk vilka möjligheter det finns för rena digitala varumärken att även släppa fysiska produkter som både kompletterar och boostar deras befintliga digitala. 2017 kan bli året då vi får se fler exempel där företag går från att bara vara digitala till att även implementera fysiska förlängningar av varumärket.

http://digital.di.se/artikel/2017-aret-da-sociala-mediebolag-blir-fysiska

5. Chatbots blir ännu smartare och får inbyggd moralstandard?
Under 2016 fick vi se allt fler chatbots och Microsoft var ett av de företag som förra året släppte en bot på Twitter. Internettrollen började dock ge sig på denna bot med rasistiska och sexistiska kommentarer för att manipulera den artificiella intelligensens (AI) åsikter.

“Tay” lades ner efter trakasserierna och sent förra året släpptes den nya boten “Zo” på appen Kik i hopp om att denna AI inte skulle kunna få korrupta åsikter då den ska vägra prata om politiska åsikter eller hatpropaganda. Utvecklingen går dock snabbt inom AI och frågan är om 2017 inte bara ger oss smartare chatbots utan även är då man lyckas programmera något så avancerat som en omfattande och välfungerande moralstandard?

https://techcrunch.com/2016/12/13/ieee-puts-out-a-first-draft-guide-for-how-tech-can-achieve-ethical-ai-design/

6. Eye tracking öppnar upp helt nya möjligheter
Facebook är ett av de företag som har investerat i eye tracking-företaget Eye Tribe och de kommer gissningsvis implementera tekniken i deras Oculus Rift. Även Google har gett sig in i leken då de nyligen köpte upp startupen Eyefluence.

Vidare ligger också svenska företaget Tobii i framkanten inom fältet och planerar att införa denna teknik i allt från VR till mobiltelefoner. Det väntar alltså troligtvis massor av spännande användningsområden inom eye tracking för oss konsumenter snart, allt från att underlätta vardagliga digitala interaktioner till bättre spelupplevelser.

Nyttan för marknadsförare i framtiden är också potentiellt enorm med den här tekniken – tänk när det går att spåra var du som konsument kikar på skärmen eller till och med hur du tittar dig omkring i affären i dina framtida smarta glasögon.

http://www.forbes.com/sites/kevinmurnane/2016/12/29/facebook-purchases-an-eye-tracking-startup-with-an-eye-toward-enhancing-vr/#6a91b9283c85

7. Mer augmented reality
Att virtual reality (VR) är framtiden har nog inte undgått någon. Det har investerats enorma pengar i VR och nästan pratats ändlöst om dess potential under 2016. Problemet är dock just att det ses i mångt och mycket som en potential, att det riktiga genombrottet lär dröja lite till.

Marknaden verkar fortfarande tycka det är för dyrt och VR når sin fulla potential först när det blir svårt att urskilja den virtuella från den ”verkliga” världen. Vi anar istället att 2017 kommer bli året för augmented reality (AR) då det inte krävs lika bra upplösning eller avancerad teknik för att göra kunderna nöjda.

Flertalet appar med Snapchat i spetsen har under ett antal år mycket framgångsrikt kombinerat “verkligheten” med digitala filter och funktioner. Lägg därtill att vi under 2016 fick världsfenomenet Pokémon Go som verkligen visade att marknaden är redo för AR i större skala bara det finns en bra idé!

http://venturebeat.com/2016/12/10/why-ar-will-be-bigger-than-vr/

8. Food tech minskar klimatpåverkan och effektiviserar livsmedelsindustrin
Det talas mycket om förnybar energi och klimatpåverkan. Maten står idag för 30 procent av alla utsläpp och att vi ständigt förbrukar för mycket av planetens resurser är ingen nyhet.

När vi talar om food tech är det inte bara logistiken som kan bli bättre utan även sättet vi framställer mat. Tekniken har gått så långt att vi idag kan få plantor att växa 5 gånger så fort i laboratorium och med 90 procent mindre vattenåtgång. Food tech är superviktigt för den här planeten och något vi tror kommer växa ännu mer under 2017.

http://www.beaconomist.net/2016/10/05/EaN5lU-food-tech-kan-bli-naesta-svenska-paradgren

9. Automatiserad marknadsföring
Under 2016 pratades det mycket om “marketing automation” för att effektivisera digital marknadsföring. Automatiseringen sker genom en mjukvara som är tänkt ska generera leads genom “personifierad” marknadsföring.

Förutom de mest uppenbara fördelarna såsom att ge reklam som är baserat på historik och därmed mer relevant för den specifika individen, vore det skönt att exempelvis inte få erbjudande om att telefonen man redan köpt nu går att köpa billigare från samma operatör. Marketing automation kan helt enkelt förväntas bli smartare genom att bland annat mer satsningar på maskininlärning för att förutsäga kundernas beteendemönster.

https://blog.getresponse.com/marketing-automation-predictions-2017.html

10. Inget mer köande i butik?
Butikskedjor har i åratal försökt förenkla handlingsprocessen med olika varianter av självscanning. Problemet har dock alltid mer eller mindre varit att man som konsument är tvungen att scanna alla varor – antingen genom en dosa eller i en självbetjäningskassa som inte alltid fungerar optimalt. Dessutom så är det inte säkert att man slipper att stå i kö ändå om man råkar ut för en slumpmässig kontroll, respektive om det är kö till självbetjäningsautomaterna.

Därför är det väldigt spännande nu när Amazon tar bort både den fysiska scanningen och utcheckningen. Allt sköts istället smidigt genom din telefon som automatiskt synkar varje produkt du plockar på dig och summan av det du tar med dig ut ur butiken dras helt enkelt från ditt konto.

Fungerar detta som tänkt kommer andra butikskedjor inte vara sena med att göra detsamma då detta sparar in otroliga kostnader för företagen samtidigt som kunderna slipper det tidskrävande köandet.

https://www.youtube.com/watch?v=NrmMk1Myrxc

Gaby, Olle och jag önskar dig och alla andra Breakit-läsare en riktigt stark start på året! Hoppas du är med och sätter trenderna 2017.

Johan Svensson, Affärsutvecklingschef på Berghs School of Communication

Detta är ett sponsrat inlägg. Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se

Läs mer