Techfolkets favorit Medium säger upp en tredjedel av personalen

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
05 jan 2017, kl 07:38

Annonser funkar inte för hajpade Medium. Nu får 50 personer gå.

LÄS HELA ARTIKELN
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
05 jan 2017, kl 07:38

Så sent som i april värderades publiceringsplattformen Medium till över 5 miljarder kronor. Totalt har bolaget tagit in 1,2 miljarder kronor i riskkapital från bland andra Google Ventures och Andreessen Horowitz.

Men nu har techfolkets favoritplattform stött på problem. Nya medier världen över har byggt upp framgångsrika affärer genom att sälja annonser i sitt innehåll. Det funkar inte för Medium. 

Vd:n Evan Williams skriver i ett inlägg (på Medium, var annars?) att den reklamfinansierade modellen inte ”tjänar folket”. 

”Vi tror att folk som skriver och delar med sig av idéer ska belönas för deras förmåga att upplysa och informera, inte blott för att attrahera några sekunders uppmärksamhet”, skriver Evan Williams

Därför ska Medium nu skruva om sin affärsmodell totalt. Hur den ska fungera i framtiden är oklart, förutom att målet är att ”skribenter ska bli belönade för det värde som de skapar för människor”. 

Vad är mer konkret är en massiv nedskärning. I samband med sökandet efter en ny affärsmodell får 50 personer – en tredjedel av personalstyrkan – lämna sina jobb. 

Läs mer om:
LÄS HELA ARTIKELN
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel