Undersökning visar: Digitala intäkter allt viktigare för biltillverkare

Finwire / Breakit

Digitala intäktskällor blir allt viktigare för världens biltillverkare. Det framgår av en undersökning som KPMG presenterade i samband med elektronikmässan i Las Vegas nyligen.

Hela 85 procent av 1.000 tillfrågade fordonschefer från 42 länder tror att biltillverkande företag i framtiden kommer att få högre intäkter från det digitala ekosystemet än från själva bilen som hårdvara.

"Resultaten av årets undersökning visar i synnerhet ett faktum: detta är en industri som känner en fundamental osäkerhet inför framtiden", skriver Björn Hallin som är ansvarig för fordonsindustrin på KPMG i en kommentar.

Han skriver också att "Bilindustrin är mellan två världar, en är ”online” den andra är offline - och det blir ingen fusion av dessa två världar i det långa loppet. Vad vi behöver är en extra dimension. I denna dimension är de två världarna samexisterande och sammankopplade". 

I undersökningen framkommer också att varannan av de tillfrågade cheferna tror att diesel kommer att vara den första drivmedelstekniken som försvinner från tillverkningsportföljen.

Enligt KPMG visar resultaten i studien att respondenterna kraftigt stödjer elektrifieringen, men att många frågor kvarstår kring standarder, infrastruktur, användbarhet samt energiförsörjning innan en fullständig tillämpning av batteridrivna fordon kan komma att ske.

Läs fler artiklar
LÄS MER