Sök

Undersökning visar: Digitala intäkter allt viktigare för biltillverkare

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Digitala intäktskällor blir allt viktigare för världens biltillverkare. Det framgår av en undersökning som KPMG presenterade i samband med elektronikmässan i Las Vegas nyligen.

Hela 85 procent av 1.000 tillfrågade fordonschefer från 42 länder tror att biltillverkande företag i framtiden kommer att få högre intäkter från det digitala ekosystemet än från själva bilen som hårdvara.

"Resultaten av årets undersökning visar i synnerhet ett faktum: detta är en industri som känner en fundamental osäkerhet inför framtiden", skriver Björn Hallin som är ansvarig för fordonsindustrin på KPMG i en kommentar.

Han skriver också att "Bilindustrin är mellan två världar, en är ”online” den andra är offline - och det blir ingen fusion av dessa två världar i det långa loppet. Vad vi behöver är en extra dimension. I denna dimension är de två världarna samexisterande och sammankopplade". 

I undersökningen framkommer också att varannan av de tillfrågade cheferna tror att diesel kommer att vara den första drivmedelstekniken som försvinner från tillverkningsportföljen.

Enligt KPMG visar resultaten i studien att respondenterna kraftigt stödjer elektrifieringen, men att många frågor kvarstår kring standarder, infrastruktur, användbarhet samt energiförsörjning innan en fullständig tillämpning av batteridrivna fordon kan komma att ske.

Läs mer