Sök

En halv miljard på ett år – värdet rusar i hajpade NA-KD

Nakd

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Jarno Vanhatapio har lyckats få till en "Silicon Valley-värdering" på sin modesajt.

De svenska riskkapitalbolagen Northzone och Eequity blir nya storägare i NA-KD när bolaget nu gör en nyemission på 140 miljoner kronor. Intresset för Jarno Vanhatapios skapelse har varit stort ända sedan han lanserade sin modesajt för nästan exakt 12 månader sedan.

Under hösten har han förhandlat med en rad olika riskkapitalbolag och den vägen lyckats få upp värderingen rejält. Normalt värderas ett e-handelsbolag i NA-KD:s storlek kring 1 gånger omsättningen men enligt Breakits källor ligger multipeln betydligt högre för Jarno Vanhatapios bolag.

“Vi har fått en internationell värdering”, säger Jarno Vanahatapios själv men vill i övrigt inte kommentera prislappen.

Källor med insyn i transaktionen uppger dock till Breakit att NA-KD värderas till över en halv miljard kronor när Eequity och Northzone nu kommer in som nya ägare. När NA-KD tog in kapital i somras fick bolaget ett värde på 163 miljoner kronor, enligt handlingar som skickats in till Bolagsverket.

Idag, ett år efter lanseringen, har NA-KD alltså ett värde på en halv miljard kronor. Men Jarno Vanahatapio kontrollerar fortfarande bolaget tillsammans med sin styrelseordförande Magnus Emilson som kom in tidigt som storägare. Bland de övriga ägarna märks bland andra Collectors grundare Lena Apler, Happy Socks-grundaren Mikael Söderlindh och Leif Jägerbrand som har grundat adtechbolaget Admeta.

“NA-KD är en digital Zara som vi tror kan bli ett nytt miljardbolag. Teamet bakom NA-KD med Jarno i spetsen är verkligen imponerande och kläder på nätet är en gigantisk marknad”, säger Patrik Hedelin, partner på Eequity som kommer gå in i NA-KD:s styrelse.

Northzone är den av de två riskkapitalbolagen som går in med mest pengar. Jessica Nilsson på Northzone tar också plats i NA-KD:s styrelse:

“Vi är inriktade på disruptiva e-handelsbolag som har en unik twist på sin affärsmodell, en global ambition och ett fokuserat kundsegment. NA-KD har just detta och med sin innovativa affärsmodell försöker de förändra en hel bransch från grunden”, säger hon i en kommentar.

Läs mer