Sök

Vill du ha riskkapital? 5 stekheta branscher att satsa på

riskkapitalfintechInternet of things
Vill du ha riskkapital? 5 stekheta branscher att satsa på

Brnascherna som ger riskkapital Foto: Press/TT/Johanna Ekström

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Sugen på att bli entreprenör men vet inte vad du ska satsa på? Här är fem stekheta sektorer. Här är branscherna att satsa på om man vill landa riskkapital.

Det finns vissa som försöker, och klarar av, att driva bolag med vänsterhanden. Men för de allra flesta är det allt eller inget som gäller när man bestämmer sig för att starta eget. Då kan man behöva riskkapital. Har man inte en produkt som ger lönsamhet från första sekund behöver man medel för att försörja sig. I ett senare skede kan man behöva ännu mer pengar för att öka tillväxttakten och kapa marknadsandelar.

Men vilken bransch ska man egentligen satsa på om man vill förbättra sina odds för att lyckas landa en investering? Här är några av branscherna som är heta just nu.

1. Fintech

Finanstechbranschen har under det senaste året sett flest investeringar av alla branscher och det finns få saker som tyder på att det kommer dabba av. Här finns många konsumentnischer att ge sig in i, som sparappar eller betallösningar. Men det nya regelverket PSD2, som tvingar bankerna att öppna sig mer, kan man även gissa att en rad möjligheter öppnas för att skapa nya banknära tjänster.

Detta kombinerat med att bankerna själva vaknat till liv under 2016 – både SEB ventures och Collector ventures har investerat miljontals kronor i fintechbolag – gör fintech till den bästa branschen för riskkapital just nu.

2. E-handel

Postnord och Svensk digital handel släpper hela tiden nya rapporter som visar att handeln på nätet ökar kraftigt i Sverige. Enligt betalbolaget Dibs stora rapport värderas hela e-handelsbranschen till över 100 miljarder kronor. Branschen var också den som fick näst flest investeringar förra året – hela 38 stycken.

Snacket på stan är även att riskkapitalisterna under 2016 har blivit lite mer kräsna än tidigare. Det räcker inte bara att ha en social app med många användare utan man måste kunna visa upp en affärsmodell. Här kan man tänka sig att e-handeln ofta med en relativt enkel affärsmodell har ett försprång.

3. AI och maskininlärning

Jag vet inte hur många gånger det senaste året jag under en intervju har hört följande mening: “Vi använder oss även av AI-lösningar för att göra vår tjänst ännu bättre”. Artificiell intelligens är orden på allas läppar i startupvärlden just nu. Alla säger att de använder sig av det men få verkar kunna förklara exakt hur. Även riskkapitalisterna verkar ha dragits med i hajpen och när Breakit frågat ett tjugotal av Sveriges riskkapitalprofiler om vad den stora trenden blir 2017 är AI ett genomgående tema. Kan man visa upp för investerare att man faktiskt har en solid teknik som bygger på AI och maskininlärning lär det vara minst en lilltå innanför dörren direkt.

4. Media och adtech

Den traditionella mediebranschen går milt uttryckt på knäna. Annonsintäkterna flyttas från tidningar till var som helst på nätet (Svenska företag lade över 4 miljarder kronor bara på sökmotormarknadsföring förra året) och tv-bolagen kämpar för att hitta det bästa sättet att erbjuda sitt innehåll i digitala former. Här är det därför öppet mål – dels för nya medier – men framförallt för annonsteknikbolagen och de som levererar tjänster till mediebolagen. De främsta exemplen under året som gick var doldisbolaget Edgeware och adtechbolaget Widespace som lyckades få in 150 miljoner respektive 147 miljoner kronor.

Under 2016 stängde branschen tredje flest kapitalrundor – 31 till antalet. Totalt investerades ungefär 788 miljoner kronor i media och adtech under året. Här handlar allt om att strömlinjeforma kundupplevelsen och hjälpa medierna att öka lönsamheten. Fixar du det finns det pengar att hämta direkt.

5. Internet of things

En annan bransch som varit riktigt hajpad de senaste åren är internet of things, eller uppkopplade prylar på svenska. För konsumentprodukter inom segmentet verkar det enklaste vara att vända sig till crowdfundingtjänsterna. Behovet för smarta hundhalsband och smarta hem hubbar verkar vara omättligt på både Kickstarter och Indiegogo.

Samtidigt börjar den industriella grenen av IOT vakna till liv. Uppkopplade fabriker och tillverkningsrobotar är framtiden. Det verkar i alla fall riskkapitalisterna vara överens om.

Telekombolagen verkar också riktigt sugna på att få upp IOT-branschen ordentligt lagom till att 5G-nätet dyker upp om 4-5 år. Under fjolåret köpte Tele2 Göteborgsbolaget Kombridge och Telia har investerat närmare 60 miljoner kronor i Springworks som gör system för uppkopplade bilar.

Här är det även läge för att söka bidrag från statliga Vinnova i riktigt tidiga skeden.

Läs mer:

Läs mer