Sök

Nytt rekord för julhandeln på nätet: "Ett kraftigt rekord"

Dibsjulhandel

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Allt fler handlar sina julklappar på nätet, visar nya siffror.

Förra året satte julhandeln i Sverige nytt rekord sett till försäljningssiffrorna. Nu visar statistik från DIBS, som analyserar data från tusentals webbutiker i landet, att årets julhandel krossat förra årets rekord.

E-handeln ökade med totalt sett med 28 procent i omsättning jämfört med föregående år– räknat från den stora readagen Black Friday den 25 november fram till och med julafton. 

Sett till antalet transaktioner ökade e-handeln med 52 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Samtidigt minskade genomsnittsköpet i år då svenskarna handlade för 562 kronor per köp i stället för 672 kronor som de gjorde förra året.

Det kan indikera att svenskarna handlar allt mer saker på rea.

"I år har julhandeln på nätet fått sitt eget dopningsmedel genom Black Friday och tack vare denna rekordstart slår den totala julhandeln på nätet ett kraftigt rekord. Naturligtvis finns det andra underliggande orsaker till ökningen. E-handeln är numera en naturlig del av svenskarnas konsumtion där bekvämlighet är det starkaste skälet för att handla på nätet enligt våra undersökningar. De stora utmaningarna för webbutikerna är att en så stor del av årets julförsäljning numera sker till rabatterade priser och att konkurrensen från utlandet är så hård", säger Daniel Larsson, ‎vice vd på DIBS i ett uttalande. 

De fysiska butikernas försäljning ökade också under perioden, men enbart med 6 procent jämfört med motsvarande period förra året.

På julafton låg ökningen på 7 procent jämfört med förra årets julafton.

Läs mer