Sök

Startupen Raft vill att du dumpar din gamla torra kalenderapp

RaftVeckans Break?

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

En kalender som tipsar dig om att det är dags att planera in en kul kväll med vännerna, kan det vara något? Tre svenska entreprenörer tror att folk hellre vill använda det än Google Calendar och Outlook.

I vår helgserie ”Veckans Break?” där vi skriver om nylanserade produkter har det blivit dags för den svenska startupen Raft - en social kalenderapp.

Idén föddes efter att de tre grundarna Anders Ekman, Erik Johansson och Fredrik Johansson 2011 hade sitt sålt konsultbolag som hjälpte andra företag att bygga appar.

”Vi ville göra något eget i stället, något som kunde bli riktigt, riktigt stort. Det blev att vi funderade på mejl och kalendrar, två funktioner som har funnits väldigt länge men där mjukvaran har släpat efter. Vi fastnade för digitala kalendrar”, säger Rafts medgrundare Anders Ekman.

Han ser två problem med de dominerande tjänsterna Google Calender, Outlook och iCal: De är tråkiga och bygger på föråldrad teknik.

Tanken med Raft är att skapa en kalender som är rolig och enkel att använda.

”Kalendrarna som finns idag är utformade som arbetsverktyg. Det ska kännas korrekt och professionellt när man använder dem. Ändå använder många dem även till privata saker. Vi tror att det går att ta en position mellan typ Google Calendar och Facebook-events. Raft ska göra det kul att planera aktiviteter ihop med de människor som står dig närmast i livet, utan att du behöver dela med dig till hundratals Facebook-följare av vad du ska göra i veckan”, säger Anders Ekman.

En skillnad mot vanliga kalenderappar är att Raft låter dig chatta och lägga upp bilder i appen, samt att du väljer "eftermiddag" som tidsangivelse i stället för att själv skriva in mellan vilka klockslag som händelsen ska ske. En annan detalj är att du får se en glad grön gubbe som uppmuntran när du tackar ja till en event-inbjudan.

Dessutom ger appen dig förslag på fritidsaktiviteter om du själv är dålig på att boka in dem. Jag fick till exempel en push-notis i slutet av april om att det var dags att planera in något kul att göra på Valborg.

“Vi vill att det ska kännas lekfullt och kul att öppna appen. Därför har vi också en nedräkning uppe i vänstra hörnet där du kan se hur många dagar det är kvar till den där weekendresan eller vad det nu handlar om. Det här är detaljer men på det stora hela blir det tydlig skillnad mot de kalendrar som är mest populära idag”, säger Anders Ekman.

Den tänkta affärsmodellen, som inte är implemerad än, är att varumärken som användaren själv väljer att gilla på Raft ska kunna skicka förslag på aktiviteter som en sorts annons. Anders Ekman nämner själv Dramaten som ett exempel på en möjlig kund.

Han säger sig bli triggad av att de bolag han försöker utmana - Google, Microsoft, Apple och Facebook - är världens största internetföretag med enorma resurser.

”Både Microsoft och Google har nyligen förvärvat bolag som sysslar med kalendrar. Det visar att de ser potential i marknaden samtidigt som de inte är nöjda med sina egna produkter. Det tror vi inte att deras användare heller är. Vår styrka är att vi är nya och små och inte har någon befintlig stor användarbas med gamla inkörda mönster som vi måste förhålla oss till”, säger Anders Ekman.

Läs mer