Sök

Telejättarnas hemliga plan avslöjad – ska stoppa alla annonser i mobilen

Googlemobilannonser

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

”The bomb” kan bli ett dråpslag mot den globala annonsmarknaden.

Det är ansedda Financial Times som på fredagsmorgonen publicerar de smått sensationella uppgifterna. Mobiloperatörerna har tröttnat på att techjättar som Google, AOL och Yahoo indirekt tjänar stora pengar på trafiken i deras nät. Nät som mobiloperatörerna byggt upp för mångmiljardbelopp. Genom att stoppa alla mobilannonser i näten vill mobiloperatörerna tvinga Google och de andra till förhandlingsbordet.

”Idén är att skjuta in sig på Google och blockera reklamen på deras sajt i ett försök att tvinga bolaget att ge upp en del av sina intäkter”, skriver Financial Times och hänvisar till flera källor med insyn i ärendet.

Planen kallas internt bland mobiloperatörerna för ”The bomb” och skulle alltså innebära att annonserna blockerades i näten. Bomben skulle kunna brisera och sedan dras tillbaka efter någon timme bara för att demonstrera allvaret för motståndaren Google.

Tekniken att stoppa mobilannonser har utvecklats av den israeliska startupen Shine. Bakom Shine döljer sig Asiens rikaste man, Li-Ka-shing som äger en stor del av aktierna. Li-Ka-shing kontrollerar också Hutchison Whampoa som är en av världens största telekomkoncerner. Hutchison Whampoa äger bland annat 3 i Sverige tillsammans med familjen Wallenbergs maktbolag Investor. Av artikeln i Financial Times framgår dock inte vilka telekombolag som nu förbereder sig för ”The bomb”.

En icke namngiven mobiloperatör uppger till Financial Times att annonsblockeraren redan är installerad och att den ska tas i bruk innan året är slut.

Den globala annonsmarkanden på mobilen uppskattas i år vara värd 69 miljarder dollar.

Läs mer