Sök

Startupen Ifrågasätt vill skapa kommentarsfält fria från nättroll, hat – och rasism

Ifrågasätt

Gustav Hjärn, vd och medgrundare av Ifrågasätt. Foto: TT samt pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

I stort sett alla svenska medier har stängt sina kommentarsfält. Här är Malmö-bolaget som vill ändra på det.

Det fanns en tid under 00-talet då tidningar världen över införde kommentarsfält på bred front. Vanliga medborgare skulle få en röst – men det stora kommentarsexperimentet slutade med kränkningar, näthat och rasism. 

I dag har de stora medierna i Sverige stängt sina kommentarsfält, kanske för gott. 

Samtidigt har mycket av konversationen kring nyheter flyttat till Facebook – något som uppmärksamheten kring Åhléns mörkhyade lucia visade med all tydlighet.

Malmöstartupen Ifrågasätt vill ändra på det. 

De lanserar nu en egen plattform för kommentarer på nyhetssajter, som via smarta algoritmer ska rensa bort både hat och nättroll.

”Misstroendet mot medier ökar, vilket kan hänga ihop med att medborgarnas distans till medierna har växt. Vi har hittat en lösning som gör att fler kan komma till tals på ett seriöst sätt, utan att det urartar”, säger Gustav Hjärn, vd och medgrundare av Ifrågasätt.

Problembilden är tudelad.

Dels lider sociala plattformar som Facebook och Twitter av ”trollkonton”. Det handlar både om personer som registrerat ett stort antal konton för att föra fram sin åsikt och om konton skapade och styrda av bottar. 

Dels kostar manuell moderering stora pengar i form av arbetskraft. Ifrågasätt ska lösa båda dessa problem.

Exakt hur det går till villl Gustav Hjärn inte avslöja. Men till största del ska åtgärderna mot näthat ske via algoritmer som automatiskt tar hand om kommentarer som går över anständighetens gräns. Tekniken ska även säkerställa att en riktig individ står bakom varje kommentarskonto.

Som rådgivare i bolaget finns medieräven Lars Rundblom, tidigare vd för Göteborgs-Posten och marknadsdirektör för Stampen. Hans kontaktnät ser till att Ifrågasätt har en väg in hos mediehusen. 

Nu inleds ett test tillsammans med prestigemagasinet Fokus.

"Fokus gör nu ett slutet test för att säkerställa att tekniken fungerar. Förhoppningen är att vi sedan ska skala upp det till en publik beta". 

Uppsidan för medierna är att ett fungerande kommentarsfält, fritt från näthat, driver trafik – och på så sätt intäkter via fler annonsvisningar. 

På marknaden finns giganter som Facebook och Disqus. Tidningar som Aftonbladet hade under en period just Facebooks lösning för kommentarer. Ifrågasätt pekar på brister med båda dessa plattformar.

”Disqus överlåter hela modereringen till sajtägaren, vilket kostar mycket pengar. Facebooks lösning driver folk bort från mediesajterna och in på deras egna plattform. Vi gör tvärtom, och driver trafik till mediernas egna sajter där de kan tjäna pengar”, säger Gustav Hjärn.

Ifrågasätt säkrade nyligen finansiering från Almi och ett antal privata investerare. Planen är att pengarna ska räcka tills startupen har ett positivt kassaflöde. Affärsmodellen ska i framtiden bygga på licensintäkter från de medier som använder plattformen. 

Läs mer