Sök

Prylar från Clas Ohlson nyckeln till nästa svenska techsuccé

NestGoogleHårdvara

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Det är drömläge för både investerare och entreprenörer att satsa på hårdvarubolag.
”Kostnaderna för att starta har minskat dramatiskt. Idag kan du köpa komponenter på Clas Ohlson för nästan ingenting”, säger Pär Hedberg, vd för inkubatorn Sting.

Bolagsbyggande inom hårdvarusektorn är extremt dyrt och riskfyllt - det har varit en gammal sanning i techvärlden men nu håller den logiken på att vändas upp och ned. Det ritar i grunden om spelplanen för hårdvarubolagen.

En ögonöppnare för många var när Google helt oväntat i januari 2014 köpte Nest för motsvarande 25 miljarder kronor. En svindlande summa med tanke på att Nest i det läget bara bestod av en handfull ingenjörer och en relativt blygsam försäljning av termostater och brandvarnare.

Men Googles jätteförvärv av hårdvarubolaget Nest satte de amerikanska riskkapitalbolagen på spåren och utlöste de kommande månaderna en våg av förvärv av små, snabbväxande hårdvarubolag. 

I Sverige är intresset från investerare fortfarande relativt svagt men det är bara en tidsfråga innan riskkapitalisterna vaknar här också, tror bedömare som Breakit talat med:

”Svenska investerare har inte riktigt upptäckt det här än, vilket är synd. Möjligheterna är enorma”, säger Pär Hedberg vd på affärsinkubatorn Sting som sedan starten varit med och bygga upp drygt 100 bolag med tillsammans över 1000 anställda.

Han pekar på att kostnaderna på att utveckla nya hårdvaruprodukter gått ned radikalt de senaste åren.

”Komponenter som tidigare kostade 20 000 till 25 000 kronor hittar du idag på Clas Ohlson för några hundralappar. Det gör att nya entreprenörer kan utveckla produkter utan att ha en massa pengar bakom sig”, säger Pär Hedberg.

Han pekar ut bolag med fokus på tillverkning av teknikprylar som bärs på kroppen (wearable) och segmenet internet of things (uppkopplade saker i hemmet) som potentiella vinnare.

”Inom dessa sektorer går det att bygga bolag till en mycket lägre kostnad jämfört med bara för några år sedan”, säger Pär Hedberg.

Ytterligare en faktor som fått ner utvecklingskostnaderna är att många bolag nu öppnar upp informationen kring sina produkter och gör dem tillgängliga för alla som vill skapa kringprodukter.

”På internet har ju open source (öppen källkod) varit ett begrepp länge men nu ser vi att allt fler hårdvaruföretag lägger ut till exempel ritningar på sina produkter så att alla kan ta del av dem”, säger Pär Hedberg.

Läs mer