Sök

Unilever satsar 400.000 kronor på pilotprojekt med svenska Glimr

GlimrUnilever

FOTO: Pressbild Glimr

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Glimt utsågs till årets "scale up" på eventet Shoreditch digital i går. Efter den utmärkelsen har Unilever bestämt sig för att prova tjänsten på ett av sina märken. Värdet på projektet? 400.000 kronor.

Glimr använder Ibeacon som känner av var en persons mobiltelefon befinner sig för att hjälpa företag att rikta sin reklam till personer beroende på var de är. Nyligen tog företaget in 5 miljoner kronor i riskkapital från Almi och Inventure för att utveckla sin idé och i går vann bolaget scaleup of the year på Shoreditch digital. I samband med det har internationella livsmedelsjätten Unilever valt att inleda ett samarbete med startupföretaget.

Robert Hedberg som är medgrundare till Glimr berättar att han ser fram emot att få jobba med ett så stort företag som Unilever.

“Det här är ett av våra stora break. Det här är första steget för det visar att det är viktigt för stora varumärken att ha koll på den här biten. Unilever är världens andra största annonsör. Att de är intresserade av det här är en viktig valdering”, säger Robert Hedberg.

Han berättar att Unilever är en väldigt bra samarbetspartner när det gäller att bygga upp Glimrs infrastruktur.

“Det är svårt för oss att som ett litet startup få tillgång till kontakterna som vi behöver för att sätta ut våra beacons till butik där Unilever en väldigt bra samarbetspartner.”

Det är ännu inte klart exakt vilket av Unilevers märken kommer att samarbeta med, men enligt Robert Hedberg kommer det troligtvis att handla om deras glassmärken.

“De har ett antal tusen glassboxar runt om i världen som de vill kunna använda för att placera beacons.”

När projektet ska dra igång är inte heller helt bestämt. Inte heller vilket land de ska fokusera på.

“Vi ska ha möte med Unilevers avdelning för läsk, glass och andra försfriskningar i början av juni. Troligen blir det ett projekt i England”, berättar Robert Hedberg.

Pilotprojektet har ett värde på 400 000 kronor och tanken är att Glimr ska hjälpa Unilever att knyta ihop sin data från fysiska butiker med digital data.

“Vi sätter ut beacons och sedan har vi kontakt med olika publicister som Aftonbladet som kan styra reklamen efter det”, säger Robert Hedberg.

Genom att kolla vilka som går in och köper en glass efter att ha sett reklamen kan sedan både Unilever och publicisten se hur effektiv reklamen är.

“Det här den pusselbit som många tror har saknats för att annonsörer ska våga satsa på reklam i mobilen, att det har varit svårt att mäta effekten”, säger Robert Hedberg.

Läs mer